Top 100:Visma-koncernen brager frem: Fire af selskaberne blandt de 100 dygtigste i Danmark

Artikel top billede

(Foto: c99)

Steve Jobs’ stenrige enke vil investere milliarder af kroner i nyt projekt

Den afdøde Apple-stifter Steve Jobs’ enke gør klar til at investere 26 milliarder kroner i nyt klima-projekt.

Da Apple-stifter Steve Jobs døde i 2011 stod hans enke, Laurene Powell Jobs, tilbage med en enorm formue.

Steve Jobs var ved sin død blandt verdens rigeste mennesker, og Powell Jobs har siden dedikeret sit liv til dels investeringer, dels at uddele penge til velgørende formål.

58-årige Laurene Powell Jobs gør nu klar til at uddele 3,5 milliarder dollar - omkring 26 milliarder kroner - til klima-projekter.

Det kommer til at ske via hendes fond ‘Powell Jobs’ Waverley Street Foundation.’

Forbes skriver, at hun netop har hyret Californiens ‘miljø-zar,’ Jared Blumenfeld til at stå i spidsen for det nye projekt.

Han kommer fra en stilling som chef for delstatens miljø-beskyttelses-program.

Det er fortsat uklart hvad den nye milliard-fond helt præcist vil donere penge til.

Powell Jobs meddeler, at fonden vil støtte de ‘modige og innovative ideer, som der er stort behov for’ til at modarbejde klima-krisen.

Milliard-fonden ‘Powell Jobs’ Waverley Street Foundation’ - der frem til 2019 hed ‘Emerson Collective Foundation’ - blev stiftet i 2016.

Ifølge Forbes er fondens aktiviteter relativt hemmelige.

Fonden uddelte mellem 2017 og 2019 omkring 185 millioner dollar, hvoraf de fleste gik til en såkaldt ‘donor advised’ fond, der ifølge Forbes skattemæssigt fungerer som en slags bankonto for filantropiske foretagender.

Laurene Powell Jobs er god for en samlet formue på omkring 15,7 milliarder dollar - 116 milliarder kroner.

De står primært i de aktier i Disney og Apple, som hun arvede fra Steve Jobs.

Hun har siden investeret i blandt andet et ishockey-hold, et basketball-hold, skuespilleren Reese Witherspoons tv-selskab samt et podcast-selskab og forskellige nyheds-portaler - herunder Axios.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital