Der er lagt i kakkelovnen til en hård kamp om pladserne i verdensmarkedet for salg af pc'er i de kommende år.
Det vil højst sandsynligt betyde et farvel til tre af verdens største producenter inden udgangen af 2007. Det vurderer analysehuset Gartner.
- At træde ud af markedet kan være det eneste logiske valg for globale sælgere med blødende indtjening, siger Leslie Fiering, som er viceadministrerende chef for Gartners klientplatform-gruppe.
Priskonkurrencen vil intensiveres, da udbyderne kæmper om andele i et marked, hvor nye markeder får øget betydning og kunderne skifter deres pc'er sjældnere.
Væksten i salget af pc'er vil køle ned som årtiet skrider frem. I årene 2006 til 2008 ventes væksten at ligge på to procent i gennemsnit, hvoraf de nye markeder repræsenterer mere end 60 procent af denne vækst.
Væksten i salget af enheder ventes at være knap seks procent i perioden. Det er halvt så meget som i årene mellem 2003 og 2005.
De 10 største globale udbydere af pc'er er Dell Computer, Hewlett-Packard, IBM, Fujitsu Limited, Fujitsu Siemens, Toshiba Corp., NEC, Apple Computer, Lenovo Group og Gateway.