Elgiganten-kunde fik lækket data, da fjernsyn blev stjålet fra baggård - brud udløser alvorlig kritik fra Datatilsynet

Elgiganten modtager alvorlig kritik af Datatilsynet, efter en kunde ved et indbrud i Elgigantens varegård fik stjålet et fjernsyn, der ikke var blevet nulstillet i butikken.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

En kunde hos elektronik-forhandleren Elgiganten oplevede i forbindelse med en klage over et fjernsyn at ende med at få lækket sin browserhistorik samt oplysninger om diverse streaming-tjenester, som kunden benyttede.

I juni 2021 afleverede kunden sit fjernsyn til retur hos Elgiganten. Mens fjernsynet ventede på at blive nulstillet, blev det placeret i butikkens varegård grundet pladsmangel og "en stresset situation" i varehuset.

Varegården, som det ellers kun er butikkens ansatte, der har adgang til, blev i samme tidsrum, hvor fjernsynet stod ude, udsat for indbrud, hvor blandt andet fjernsynet blev stjålet.

Dermed fik tyvene adgang til kundens førnævnte oplysninger.

Sådan beskriver Datatilsynet i en nylig afgørelse den situation, der nu har udløst alvorlig kritik fra tilsynets side af Elgiganten.

Mangelfuld risikovurdering

Selv om indbruddet måske af mange nok vil betragtes som en uforudset hændelse, der kan være svær at gardere sig imod med andet end de låse, som til at starte med skulle holde uvedkommende ude, så mener Datatilsynet, at Elgigantens risikovurdering burde have taget højde for risikoen.

I afgørelsen skriver tilsynet:

"Datatilsynet fastslog i sagen, at den dataansvarlige skal sikre sig, at produkter opbevares med tilstrækkelig sikkerhed og underlægges foranstaltninger, der matcher risikoen for forskellige misbrugsscenarier."

I Elgigantens risikovurdering har elektronik-forhandleren selv vurderet risikoen for indbrud som "høj". Og ud fra denne betragtning, skriver Datatilsynet, at der mangler noget væsentligt i dokumentet:

"Da Elgiganten vurderede, at risikoen for tyveri af produkter var høj, og da det er alment kendt, at medarbejdere ikke altid efterlever interne procedurer, burde risikoscenarier som et stort arbejdspres og pladsmangel have indgået i risikovurderingen," lyder det i afgørelsen.

"Elgiganten skulle med andre ord have taget højde for, at medarbejdere kan afvige de fastsatte procedurer – f.eks. i tilfælde af pladsmangel og stort arbejdspres."

Kunden har efterfølgende klaget over, at Elgiganten ikke slettede indhold på fjernsynet ved modtagelsen.

Dette har altså udløst "alvorlig kritik" fra tilsynets side, som vurderer, at den manglende sletning er et brud på den europæiske persondataforordning (GDPR).

"Klager opdager efterfølgende, at en uautoriseret tredjemand anvender hans streamingtjenester via det indleverede fjernsyn, der skulle være sendt til destruktion. Klager har hertil bemærket, at fjernsynet fortsat indeholder data fra gratistjenester samt browserhistorik," skriver Datatilsynet.

Du kan læse hele afgørelsen her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S