Elgiganten-kunde fik lækket data, da fjernsyn blev stjålet fra baggård - brud udløser alvorlig kritik fra Datatilsynet

Elgiganten modtager alvorlig kritik af Datatilsynet, efter en kunde ved et indbrud i Elgigantens varegård fik stjålet et fjernsyn, der ikke var blevet nulstillet i butikken.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

En kunde hos elektronik-forhandleren Elgiganten oplevede i forbindelse med en klage over et fjernsyn at ende med at få lækket sin browserhistorik samt oplysninger om diverse streaming-tjenester, som kunden benyttede.

I juni 2021 afleverede kunden sit fjernsyn til retur hos Elgiganten. Mens fjernsynet ventede på at blive nulstillet, blev det placeret i butikkens varegård grundet pladsmangel og "en stresset situation" i varehuset.

Varegården, som det ellers kun er butikkens ansatte, der har adgang til, blev i samme tidsrum, hvor fjernsynet stod ude, udsat for indbrud, hvor blandt andet fjernsynet blev stjålet.

Dermed fik tyvene adgang til kundens førnævnte oplysninger.

Sådan beskriver Datatilsynet i en nylig afgørelse den situation, der nu har udløst alvorlig kritik fra tilsynets side af Elgiganten.

Mangelfuld risikovurdering

Selv om indbruddet måske af mange nok vil betragtes som en uforudset hændelse, der kan være svær at gardere sig imod med andet end de låse, som til at starte med skulle holde uvedkommende ude, så mener Datatilsynet, at Elgigantens risikovurdering burde have taget højde for risikoen.

I afgørelsen skriver tilsynet:

"Datatilsynet fastslog i sagen, at den dataansvarlige skal sikre sig, at produkter opbevares med tilstrækkelig sikkerhed og underlægges foranstaltninger, der matcher risikoen for forskellige misbrugsscenarier."

I Elgigantens risikovurdering har elektronik-forhandleren selv vurderet risikoen for indbrud som "høj". Og ud fra denne betragtning, skriver Datatilsynet, at der mangler noget væsentligt i dokumentet:

"Da Elgiganten vurderede, at risikoen for tyveri af produkter var høj, og da det er alment kendt, at medarbejdere ikke altid efterlever interne procedurer, burde risikoscenarier som et stort arbejdspres og pladsmangel have indgået i risikovurderingen," lyder det i afgørelsen.

"Elgiganten skulle med andre ord have taget højde for, at medarbejdere kan afvige de fastsatte procedurer – f.eks. i tilfælde af pladsmangel og stort arbejdspres."

Kunden har efterfølgende klaget over, at Elgiganten ikke slettede indhold på fjernsynet ved modtagelsen.

Dette har altså udløst "alvorlig kritik" fra tilsynets side, som vurderer, at den manglende sletning er et brud på den europæiske persondataforordning (GDPR).

"Klager opdager efterfølgende, at en uautoriseret tredjemand anvender hans streamingtjenester via det indleverede fjernsyn, der skulle være sendt til destruktion. Klager har hertil bemærket, at fjernsynet fortsat indeholder data fra gratistjenester samt browserhistorik," skriver Datatilsynet.

Du kan læse hele afgørelsen her.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car