Cybercity og TDC har guldgrube i domæner

En ekspert i online-marketing vurderer, at TDC's og Cybercitys samling af ubrugte domænenavne er op mod en million kroner værd stykket. Forhåndsviden skaffede dem domænerne i 1997, og Cybercity afviser at sælge, mens TDC overvejer det.

Både TDC og Cybercity ligger inde med millionværdier, som ikke fremgår af regnskaberne, hvis man skal tro den danske ekspert i online-marketing, Mads Ellegaard.

Begge selskaber sidder nemlig på snesevis af generiske domænenavne, som de benyttede deres medlemskab af Foreningen af Internet Leverandører (FIL) til at registrere, før offentligheden fik mulighed for det i 1997.

Blandt domænenavnene er bolig.dk, fodbold.dk, mobil.dk og nyheder.dk.

- De domænenavne er så åbenlyse for en investor, som vil trænge ind på markedet, at det vil undre mig, hvis man ikke kan hive en ordentlig gevinst hjem. Det er kernen i internethandlen i dag, nogle af de mest populære områder på nettet, siger Mads Ellegaard.

En million for et navn

Mads Ellegaard har skrevet bogen E-Kampagnen, der blandt andet indeholder et afsnit om domænenavne.

Han vurderer, at enkelte af domænenavnene vil kunne sælges for mere end en million kroner, mens de mindst værdifulde vil kunne indbringe et fem-cifret beløb.

Et godt domænenavn kan sammenlignes med en god butiksplacering på Strøget, og ifølge Mads Ellegaard er firmaer villige til at skyde så mange penge i et domænenavn, fordi der så spares penge andre steder.

- Et godt domænenavn er noget af det vigtigste for at blive husket. Spørgsmålet i marketing er, hvor mange penge du skal du poste i markedet for at få opmærksomhed, og hvor længe du så kan håbe at beholde den opmærksom. Et godt domænenavn gør det alt andet lige lettere, siger han.

Afviser salg

Umiddelbart har hverken TDC eller Cybercity dog planer om at realisere de værdier, der ligger i domænenavnene.

Begge selskaber bruger domænenavnene til at give kunderne interessante e-mail-adresser, men på webbet møder man hjemmesider blottet for relevant indhold, hvis man indtaster bolig.dk eller fodbold.dk.

Computerworld Online beskrev i marts, hvordan det lille to-mands-firma LL Media skulle betale 900.000 kroner for over en tre-årig periode at leje domænet sex.dk af Cybercity.

Siden har Cybercity fastlagt en meget klar strategi om hverken at udleje eller sælge sine mange domænenavne, og internetudbyderen afslog for nyligt et tilbud på det ombejlede domænenavn bolig.dk.

- Vi har ingen planer om at sælge domænenavnene. Vi har de her navne, og vi synes, at de gør nytte på en ikke særlig kommerciel facon. Nu ligger de af historiske årsager hos os, og så synes vi, at vores anvendelse giver mening, siger Jesper Hansen, teknisk direktør hos Cybercity.

TDC vil af med domæner

Omvendt er TDC i gang med at revurdere, hvilke domænenavne der skal holdes fast i. Planen er enten at tage domænenavnene i brug eller skille sig af med dem.

- I 1997 var der et andet udgangspunkt. Vi havde en position med Opasia-portalen, hvor vi havde planer om at gøre den til et stort medie. Den strategi ser anderledes ud nu, siger Per Rasmussen, direktør for TDC Online.

Enkelte domænenavne som bio.dk og biografer.dk kan han allerede nu forestille sig vil blive brugt, når TDC i 2005 lancerer video-on-demand, mens andre domænenavne er overflødige.

- Vi vil vurdere, om vi skal frigive dem, eller om nogen er interesseret i at betale for dem, men det er ikke besluttet endnu, siger Per Rasmussen.

Mere realitetssans

Selvom Mads Ellegaard vurderer domænenavnene til at være millioner af kroner værd, så mener han dog, at markedet har ændret sig, så priserne vil være lavere nu end for nogle år siden.

Mange har valgt at fokusere mere på hovedvaremærket ved at lave underkategorier til et eksisterende website - for eksempel kids.tv2.dk - i stedet for at bruge et nyt domænenavn.

Samtidig har folk vænnet sig til at skrive længere domænenavne, mener Mads Ellegaard, ligesom de kommercielle interesser har fået større realitetssans.

- Nettet var ikke det trylleslag, man havde håbet på i dotcom-tiden, mens noget som eksempelvis rejseområdet har vist sig at være ekstremt lukrativt, siger han.

Det mest kendte danske domænesalg var tdc.dk, der blev solgt af Thy Data Center til TDC, angiveligt for et større millionbeløb. Senere gav TDC en million dollar for domænet tdc.com.

Computerworld Online beskrev i sidste måned, hvordan en dansk spilleportal købte navnet casino.dk for flere hundredetusinder kroner og samtidig solgte adressen poker.dk for et tilsvarende stort beløb.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S