Ugen i tech: 900 hestekræfter! Lotus’ nye elbil vrager principperne og går power-amok / Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone? / VW brygger på flere billige elbiler

Ugen i tech: 900 hestekræfter! Lotus’ nye elbil vrager principperne og går power-amok / Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone? / VW brygger på flere billige elbiler

Artikel top billede

(Foto: Lotus PR)

Slår man omtalen af det britiske bilmærke Lotus op, vil man hurtigt erfare at mærket siden sin grundlæggelse efter anden verdenskrig har været synonym med ultralette, rappe og velkørende sportsvogne.

Vægten på Lotus’ nye sportsvogn indikerer dog, at mærket her går helt andre veje end hidtil.

Selskabets nye bil er nemlig en eldreven SUV, døbt ’Eletre’, og udmærker sig ved at være selskabets største, tungeste men også kraftigste bil i mærkets 75 år lange historie.

Her forventes kampvægten at lande et stykke over de 2,2 tons, mens der samtidig vil tilbydes op til hele 905 hestekræfter og 985 Nm til at ekspedere den store bil fra 0 til 100 på under tre sekunder. Topfarten lyder på 265 kilometer i timen.

En mere sindig model med mere beherskede 603 hestekræfter kommer også på programmet og vil sammen med det 112 kWh store batteri kunne levere op til 600 kilometer på en opladning. Den hidsige Eletre R model med den store motor nøjes her med 490 kilometer mellem stikkontakterne.

Lynopladning klares på 20 minutter takket være 800V opladerteknologi.

Inde i kabinen skulle Eletre byde på luksuriøse rammer, med rigelig plads både foran og bagpå, hvor blandet en ’S’ konfiguration, vil nøjes med at byde fire pladser med ultimativ komfort, hvor der skiftevis bydes på både uld og kulfiber-baserede overflader indeni.

Ifølge Lotus vil der bydes på mere bagageplads end i Porsches konkurrerende Taycan Cross Turismo denne tilbyde i alt 405 liters bagageplads).

Infotainment systemet er bygget omkring et 15 tommer stor skærm, der kan pakkes af vejen når det ikke er i brug.

Lotus Eletre debuterer på udvalgte europæiske markeder til priser fra 95.990 euro, svarende til 714.000 kroner. Eletre R starter ved 150.990 euro.

Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone?

Den velorienterede Apple-kender Ming-Chi Kuo hører fra sine kilder tæt på Apples produktionsled, at Apple allerede fra næste år vil forsøge sig med en iPhone helt fri for knapper.

Det forlyder, at de to topmodeller fra selskabet, givetvis en iPhone 15 Pro og 15 Pro Max, vil få sig nogle ’solid-state’ knapper i stedet for de nuværende fysiske knapper for volumen og power.

Apple har ved tidligere lejligheder udskiftet den fysiske knap med knapfri alternativer, hvor haptisk feedback i stedet har simuleret et tastetryk. Det skete blandt andet med iPhone 7, 8 og SE (2. gen.), hvor Touch-ID-knappen blev assisteret en ’taptic engine’, der på rimelig overbevisende vis simulerede et tastetryk.

Samme teknik er siden den første retina Macbook i 2015 blevet anvendt i selskabets mac-laptops.

Re-designet vil betyde, at Apple vil tilbyde tre Taptic Engines fremfor en, for at give en enkel. Apple-kender vurderer samtidigt, at flere Android-producenter snart vil gå samme vej.

Ved helt at fjerne de fysiske knapper, bør det give Apple mulighed for at gøre sine toptelefoner mere modstandsdygtige overfor indtrængende støv og vand.

iPhone 13 og 14 serierne er ifølge Apple i stand til at håndtere op til 30 minutter ved ned til seks meters dybde.

VW brygger på flere billige elbiler

Efter godt tre måneder på posten som ny administrerende direktør for Volkswagen er Thomas Schäfer ude med nye målsætninger for, hvad bilproducenten vil introducere af modeller over de kommende år.

Dem specificerer han i et opslag på det sociale medie LinkedIn.

Her er elbiler entydigt i fokus, med en målsætning om, at den sidste fossildrevne bil vil køre fra fabrikernes europæiske samlebånd i 2033 – to år inden det totale EU-forbud i 2035.

Dertil præciserer han hvordan særligt den mere prisvenlige del af sortimentet vil se ud. Hvor det tidligere lød, at en enkel model, kaldet ID.Life, skulle kunne gøre sig i segmentet omkring 25.000 euro (ca. 187.000 kroner), er to nu i spil: En lille hatchback, samt en sporty crossover.

Ud over det sigter selskabets også efter at versionere sin nuværende billigste elbil, ID.3, i en løftet SUV-variant, der vil ryge under den nuværende ID.4 i modelprogrammet.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S