Ugen i tech: 900 hestekræfter! Lotus’ nye elbil vrager principperne og går power-amok / Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone? / VW brygger på flere billige elbiler

Ugen i tech: 900 hestekræfter! Lotus’ nye elbil vrager principperne og går power-amok / Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone? / VW brygger på flere billige elbiler

Artikel top billede

(Foto: Lotus PR)

Slår man omtalen af det britiske bilmærke Lotus op, vil man hurtigt erfare at mærket siden sin grundlæggelse efter anden verdenskrig har været synonym med ultralette, rappe og velkørende sportsvogne.

Vægten på Lotus’ nye sportsvogn indikerer dog, at mærket her går helt andre veje end hidtil.

Selskabets nye bil er nemlig en eldreven SUV, døbt ’Eletre’, og udmærker sig ved at være selskabets største, tungeste men også kraftigste bil i mærkets 75 år lange historie.

Her forventes kampvægten at lande et stykke over de 2,2 tons, mens der samtidig vil tilbydes op til hele 905 hestekræfter og 985 Nm til at ekspedere den store bil fra 0 til 100 på under tre sekunder. Topfarten lyder på 265 kilometer i timen.

En mere sindig model med mere beherskede 603 hestekræfter kommer også på programmet og vil sammen med det 112 kWh store batteri kunne levere op til 600 kilometer på en opladning. Den hidsige Eletre R model med den store motor nøjes her med 490 kilometer mellem stikkontakterne.

Lynopladning klares på 20 minutter takket være 800V opladerteknologi.

Inde i kabinen skulle Eletre byde på luksuriøse rammer, med rigelig plads både foran og bagpå, hvor blandet en ’S’ konfiguration, vil nøjes med at byde fire pladser med ultimativ komfort, hvor der skiftevis bydes på både uld og kulfiber-baserede overflader indeni.

Ifølge Lotus vil der bydes på mere bagageplads end i Porsches konkurrerende Taycan Cross Turismo denne tilbyde i alt 405 liters bagageplads).

Infotainment systemet er bygget omkring et 15 tommer stor skærm, der kan pakkes af vejen når det ikke er i brug.

Lotus Eletre debuterer på udvalgte europæiske markeder til priser fra 95.990 euro, svarende til 714.000 kroner. Eletre R starter ved 150.990 euro.

Vil Apple fjerne knapperne i den næste iPhone?

Den velorienterede Apple-kender Ming-Chi Kuo hører fra sine kilder tæt på Apples produktionsled, at Apple allerede fra næste år vil forsøge sig med en iPhone helt fri for knapper.

Det forlyder, at de to topmodeller fra selskabet, givetvis en iPhone 15 Pro og 15 Pro Max, vil få sig nogle ’solid-state’ knapper i stedet for de nuværende fysiske knapper for volumen og power.

Apple har ved tidligere lejligheder udskiftet den fysiske knap med knapfri alternativer, hvor haptisk feedback i stedet har simuleret et tastetryk. Det skete blandt andet med iPhone 7, 8 og SE (2. gen.), hvor Touch-ID-knappen blev assisteret en ’taptic engine’, der på rimelig overbevisende vis simulerede et tastetryk.

Samme teknik er siden den første retina Macbook i 2015 blevet anvendt i selskabets mac-laptops.

Re-designet vil betyde, at Apple vil tilbyde tre Taptic Engines fremfor en, for at give en enkel. Apple-kender vurderer samtidigt, at flere Android-producenter snart vil gå samme vej.

Ved helt at fjerne de fysiske knapper, bør det give Apple mulighed for at gøre sine toptelefoner mere modstandsdygtige overfor indtrængende støv og vand.

iPhone 13 og 14 serierne er ifølge Apple i stand til at håndtere op til 30 minutter ved ned til seks meters dybde.

VW brygger på flere billige elbiler

Efter godt tre måneder på posten som ny administrerende direktør for Volkswagen er Thomas Schäfer ude med nye målsætninger for, hvad bilproducenten vil introducere af modeller over de kommende år.

Dem specificerer han i et opslag på det sociale medie LinkedIn.

Her er elbiler entydigt i fokus, med en målsætning om, at den sidste fossildrevne bil vil køre fra fabrikernes europæiske samlebånd i 2033 – to år inden det totale EU-forbud i 2035.

Dertil præciserer han hvordan særligt den mere prisvenlige del af sortimentet vil se ud. Hvor det tidligere lød, at en enkel model, kaldet ID.Life, skulle kunne gøre sig i segmentet omkring 25.000 euro (ca. 187.000 kroner), er to nu i spil: En lille hatchback, samt en sporty crossover.

Ud over det sigter selskabets også efter at versionere sin nuværende billigste elbil, ID.3, i en løftet SUV-variant, der vil ryge under den nuværende ID.4 i modelprogrammet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S