Der kommer ingen umiddelbare ændringer i IBM's danske pc-forretning, efter at divisionen er blevet solgt til kinesiske Lenovo.
- På kort sigt bliver der ingen ændringer. Vi kører videre indtil et godt stykke ind i 2005, siger Lars Mikkelgaard, administrerende direktør i IBM Danmark.
Han understreger, at hensigten er, at alle de IBM-ansatte tilknyttet pc-divisionen flytter med over i det nye
selskab.
Ingen ændringer
Og mens integrationen foregår vil der ikke ske nogen ændringer i produktudbud eller den service, der bliver ydet.
Efterfølgende betyder alliancen mellem de to selskaber, at IBM bliver foretrukken service- og finansieringsleverandør til Lenovo. Lenovo bliver samtidig den foretrukne leverandør af pc'er til IBM.
- Vi fortsætter fuldstændig som i dag, så langt frem vi kan se. Vi beholder IBM-navnet og brands som IBM-thinkpad og thinkcenter. De produkter, som vi kender i dag, fortsætter, inklusive forretningsplaner, der er lagt, og som strækker sig i hvert fald 18 måneder frem i tiden, siger Peter Juul, chef for IBM's danske pc-enhed.
Alliancen med Lenovo giver IBM adgang til en række low-end produkter, som vil gøre selskabet mere konkurrencedygtigt på pris, og på sigt kan det føre til entre på privatkundeområdet, oplyser IBM-ledelsen.
- Vi får et bredere produktsortiment at tilbyde kunderne, specielt med sigte på markedet for små og mellemstore virksomheder får vi nogle produkter som kompletterer, siger Lars Mikkelgaard.
Hos konkurrenten Dell tager man opkøbet af IBM's pc-division med ophøjet ro, og noterer det som endnu et skridt i konsolideringsmarchen i pc-industrien.
Dell vil ikke iværksætte specielle tiltag i forbindelse med IBM's salg af pc-divisionen.
- Men vi følger da markedet og agerer derefter. Der vil muligvis være virksomheder, som tager deres leverandørstrategi op til overvejelse, og her er Dell selvfølgelig et seriøst alternativ - nøjagtig som før salget af IBM, siger marketingschef Peter Larsson fra Dell.