Facebook truer med at fjerne nyheder fra platformen

Facebooks moderselskab Meta overvejer at fjerne nyheder fra det sociale medie, hvis den amerikanske kongres vedtager en lov, som vil give nyhedsmedier bedre forhandlingsmuligheder med tech-giganter angående betaling af indhold.

Artikel top billede

(Foto: Anthony Quintano.)

Det har allerede været en stor sag i Australien, at sociale medier skal betale nyhedsorganisationer, og det samme er på tale i New Zealand.

Men Facebook sætter åbenbart grænsen ved USA.

Moderselskabet Meta truer i hvert fald med at fjerne amerikansk nyhedsindhold fra platformen, hvis USA’s kongres vedtaget et nyt lovforslag, som har til hensigt at give medierne bedre kollektive forhandlingsmuligheder med tech-giganterne.

Det skriver Reuters.

Det er den såkaldte Journalism Competition and Preservation Act, som amerikanske lovgivere overvejer at implementere for at hjælpe nyhedsindustrien.

Hvilket har fået Meta-talsmand Andy Stone til tasterne. Han ytrede i et tweet, at virksomheden ville blive tvunget til at overveje at fjerne nyheder, hvis loven blev vedtaget.

"I stedet for at underkaste sig regerings-tvungne forhandlinger, der uretfærdigt ignorerer enhver værdi, vi giver til nyhedsmedier gennem øget trafik og abonnementer," skriver hanog fortsætter, at det er til gavn for medierne og ikke omvendt, at de kan smide indhold op på platformen.

Brancheorganisationen News Media Alliance, der repræsenterer aviser er tilhængere af loven og meddeler ifølge Reuters:

"Lokalaviser ikke har råd til at udholde flere år med Big Techs brug og misbrug, og tiden til at gribe ind er ved at svindle Hvis Kongressen ikke handler hurtigt, risikerer vi at tillade sociale medier at blive USA's de facto lokale avis."

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil