Google vinder retten til reklamesalg

Søgemaskinen Google har vundet en vigtig retssag i USA om retten til firmaets levebrød, betalte søgninger. Google har fået rettens ord for, at der må sælges annoncer i sammenhæng med søgninger efter ord, der ellers er registreret som beskyttet varemærke.

Retten i Virginia har sikret Google retten til, at selskabet må fortsætte sin praksis for salg af reklamer, de såkaldte sponsorerede links, selvom det pågældende ord er registrerert som beskyttet varemærke. Det skriver Financial Times.

Sagen mod Google var anlagt af bilforsikringsselskabet Geico, der har gjort krav på, at Googles reklamesalg forvirrer forbrugerne og udvander selskabets beskyttede varemærke.

Ved hjælp af Googles såkaldte Adwords-system kan konkurrerende forsikringsselskaber byde på retten til at være repræsenteret højest på listen af sponsorerede links.

De dukker op i højre side på Googles søgeside, side om side med brugerens søgeresultat af søgningen på "Geico".

En tabt retssag kunne være blevet en bekostelig affære for Google. Mulighederne for at udnytte Adwords-systemet ville være væsentligt indskrænket, og Adwords netop er pengemaskinen bag Googles indtægter.

95 procent af omsætningen kommer fra reklamer, der bliver aktiveret af brugernes søgninger på specifikke ord. Flere retssager er imidlertid på vej.

I flere lande uden for USA og Canada er Google blevet tvunget til at gribe tingene anderledes an. Louis Vuitton har i Frankrig vundet en lignende sag, og endnu en sag om krænkelse af en varemærkebeskyttelse er anlagt i Tyskland. Flere sager er også undervejs i USA.

Derfor har Google givet annoncører i lande uden for USA og Canada mulighed for at blokere for, at konkurrerende virksomheders reklamer dukker op, når der bliver søgt på et beskyttet varemærke. Men det sker ikke automatisk. Indehaveren af varemærket skal selv aktivere blokeringen.

Læses lige nu

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil