Danskere på Solkysten skal ringe over nettet

Den danske udbyder af bredbåndstelefoni Telsome har nu etableret sig i Spanien, hvor 20.000 udlandsdanskere i løbet af et år skal lokkes til at droppe fastnettelefonen og ringe over internettet. Det spanske kontor får fem ansatte i løbet af kort tid.

Teleselskabet Telsome søger nu nye græsgange for at finde danskere, der er villige til at droppe fastnettelefonen og i stedet bruge internetforbindelsen til at ringe billigt.

Telsome har åbnet et kontor i Malaga på den spanske sydkyst, hvor målgruppen er 100.000 fastboende danskere og øvrige skandinaver, som kan spare store penge på telefonregningen til Danmark ved at ringe over nettet.

En lokal dansker, Kasper Pedersen, gik allerede i september i gang med at sælge og installere Telsome-løsninger til lokale danskere, og det blev hurtigt til et fuldtidsjob.

Fra årsskiftet er han ansat som salgschef på det spanske salgskontor, som 1. februar har fem medarbejdere. Det er målet, at antallet af ansatte inden for relativt kort tid skal stige til det dobbelte.

- Det er en ret stor satsning for os, og i modsætning til Danmark kan vi tilføre voldsom værdi til dem, der bor i Spanien, siger Tim Chawes, administrerende direktør for Telsome.

Han henviser til, at selskabet tager syv øre i minuttet, hvis man ringer til Danmark, og det er en stor besparelse for de spanske danskere, der vil ringe hjem til pårørerende.

Forudser voldsom vækst

Målet er at få 20.000 kunder inden udgangen af 2005. Telsome har på nuværende tidspunkt omkring 1.000 kunder i Spanien.

Det skal blandt andet opnås ved at tilbyde teknikerbesøg, så kunderne mod betaling kan få en Telsome-ansat til at tilslutte det nødvendige udstyr, så bredbåndsforbindelsen også kan bruges som telefonforbindelse.

- Vi regner med, at vi kommer tættere på markedet, end vi har været tidligere. Mange af de kunder, vi har dernede, vil bare have det til at fungere uden problemer, fortæller Tim Chawes.

Det spiller også en rolle, at målgruppen i Spanien er lidt ældre end de normale brugere af bredbåndstelefoni.

I Danmark har Telsome tidligere meldt ud, at målet er 50.000 kunder inden for selskabets første leveår, og det satser Tim Chawes stærkt på, at selskabet nok skal nå.

De kunder, som Telsome har fået i Danmark, har dog haft en lidt anden profil end forventet.

- Vores kunder i Danmark har været noget ældre, end vi regnede med. Det er især de 30- til 50-årige, der har taget det til sig, og ikke de helt unge, som vi regnede med, fortæller Tim Chawes.

Telsome har 11 ansatte i Danmark.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S