Nytår sendte danske mobilnet i knæ

De danske mobilnet blev presset til det yderste, da danskerne nytårsnat skulle ønske godt nytår via mobiltelefonen. Primært i de store byer tog det lige efter midnat lang tid for SMS-beskeder at finde vej gennem nettet, da millionvis af beskeder røg afsted.

Mobiltelefonen var næsten lige så populær som nytårsraketten, da 2005 natten mellem fredag og lørdag blev skudt ind.

Alene hos Telia og TDC blev der sendt mere end 22 millioner SMS-beskeder i løbet af et enkelt døgn, og det var med til presse mobilnettene helt derud, hvor der opstår flaskehalse og forsinkelser.

- Trafikmængden er så stor, at nettet ikke er dimensioneret til at tage trafikken mellem klokken nul og et nytårsnat. Det er klart, at med de meget store trafikmængder, så er der kunder, der ikke kan komme igennem første gang, siger Henning Dickow, vicedirektør for TDC Mobil.

SMS en time undervejs

Ifølge ham har TDC's mobilnet i Danmark en kapacitet på 26.000 erlang, hvilket svarer til nogenlunde 26.000 samtidige samtaler.

I perioden efter midnat var TDC helt oppe på 33.000 samtidige samtaler.

Tætbefolkede steder kunne det give trafikpropper, der i fagsproget kaldes for spær. Det betød blandt andet, at der for SMS-beskeder kunne gå op til en time, før de fandt vej gennem nettet.

- Hvis en SMS ikke afleveres i første omgang, så prøver man igen senere, og det gør man efter et givent mønster. Hvis man ikke fik dem afleveret 12.01, så prøver man først igen et kvarter eller en halv time senere, og netop nytårsnat har vi gjort den periode længere, fortæller Henning Dickow.

Han mener dog, at problemet har været mindre end tidligere. Samme melding kommer fra Telia.

- Der har været en overbelastning af nogle af vores basisstationer nytårsaften, og det har primært været i de store byer. Men vi har været i gang med at udbygge nettet i forbindelse med, at vi har købt Orange, så problemet har været mindre end de tidligere år, siger Robert Neimanas, kommunikationschef for Telia.

Mere end 22 millioner beskeder

I alt sendte Telias kunder 1. januar 12,3 millioner SMS-beskeder, mens TDC's kunder fra kl. 10 den 31. december til kl. 10 den 1. januar sendte omkring 10 millioner SMS'er.

For TDC er det rekord, da selskabets kunder året før sendt otte millioner SMS'er og på en gennemsnitlig dag nøjes med omkring seks millioner SMS'er.

TDC har en række containere, mobilmaster på hjul, som bruges, når et stort antal mennesker er samlet til festivaler, men de gør ikke så meget nytte nytårsaften.

Den eneste mulighed er derfor at bruge såkaldt half-rate, hvor hver enkelt samtale optager mindre plads i netværket.

- Der er en række steder, hvor vi fra mobiltelefonen og hen til masten bruger half-rate, hvilket populært sagt betyder, at man kan gennemføre en samtale med den halve plads og dårligere kvalitet, siger Henning Dickow.

TDC brugte half-rate enkelte steder som eksempelvis Rådhuspladsen, hvor kapaciteten typisk presses til det yderste og en smule længere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S