Nytår sendte danske mobilnet i knæ

De danske mobilnet blev presset til det yderste, da danskerne nytårsnat skulle ønske godt nytår via mobiltelefonen. Primært i de store byer tog det lige efter midnat lang tid for SMS-beskeder at finde vej gennem nettet, da millionvis af beskeder røg afsted.

Mobiltelefonen var næsten lige så populær som nytårsraketten, da 2005 natten mellem fredag og lørdag blev skudt ind.

Alene hos Telia og TDC blev der sendt mere end 22 millioner SMS-beskeder i løbet af et enkelt døgn, og det var med til presse mobilnettene helt derud, hvor der opstår flaskehalse og forsinkelser.

- Trafikmængden er så stor, at nettet ikke er dimensioneret til at tage trafikken mellem klokken nul og et nytårsnat. Det er klart, at med de meget store trafikmængder, så er der kunder, der ikke kan komme igennem første gang, siger Henning Dickow, vicedirektør for TDC Mobil.

SMS en time undervejs

Ifølge ham har TDC's mobilnet i Danmark en kapacitet på 26.000 erlang, hvilket svarer til nogenlunde 26.000 samtidige samtaler.

I perioden efter midnat var TDC helt oppe på 33.000 samtidige samtaler.

Tætbefolkede steder kunne det give trafikpropper, der i fagsproget kaldes for spær. Det betød blandt andet, at der for SMS-beskeder kunne gå op til en time, før de fandt vej gennem nettet.

- Hvis en SMS ikke afleveres i første omgang, så prøver man igen senere, og det gør man efter et givent mønster. Hvis man ikke fik dem afleveret 12.01, så prøver man først igen et kvarter eller en halv time senere, og netop nytårsnat har vi gjort den periode længere, fortæller Henning Dickow.

Han mener dog, at problemet har været mindre end tidligere. Samme melding kommer fra Telia.

- Der har været en overbelastning af nogle af vores basisstationer nytårsaften, og det har primært været i de store byer. Men vi har været i gang med at udbygge nettet i forbindelse med, at vi har købt Orange, så problemet har været mindre end de tidligere år, siger Robert Neimanas, kommunikationschef for Telia.

Mere end 22 millioner beskeder

I alt sendte Telias kunder 1. januar 12,3 millioner SMS-beskeder, mens TDC's kunder fra kl. 10 den 31. december til kl. 10 den 1. januar sendte omkring 10 millioner SMS'er.

For TDC er det rekord, da selskabets kunder året før sendt otte millioner SMS'er og på en gennemsnitlig dag nøjes med omkring seks millioner SMS'er.

TDC har en række containere, mobilmaster på hjul, som bruges, når et stort antal mennesker er samlet til festivaler, men de gør ikke så meget nytte nytårsaften.

Den eneste mulighed er derfor at bruge såkaldt half-rate, hvor hver enkelt samtale optager mindre plads i netværket.

- Der er en række steder, hvor vi fra mobiltelefonen og hen til masten bruger half-rate, hvilket populært sagt betyder, at man kan gennemføre en samtale med den halve plads og dårligere kvalitet, siger Henning Dickow.

TDC brugte half-rate enkelte steder som eksempelvis Rådhuspladsen, hvor kapaciteten typisk presses til det yderste og en smule længere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere