Dansk komiker glad for Google-stramning

Den danske komiker Henrik Bruhn jubler over stramninger hos søgemaskinen Google, selvom flere eksperter peger på, at det vil ødelægge hans forretning. Henrik Bruhn har solgt 500 Google-kurser for 1.000 kroner stykket og fået halvdelen retur.

Google har strammet op på sit annonceprogram Adwords for at komme et voksende hav af ens søgerelaterede annoncer til livs.

Flere danske eksperter peger på, at det delvist vil ødelægge markedet for de mennesker, som tjener penge på at score kommissionsindtægter fra andre firmaer gennem Googles Adwords-program.

En af dem er den danske komiker Henrik Bruhn, der sidste efterår i de fleste danske dagblade reklamerede for et kursus, der fortæller hvordan man udnytter Google til at få en timeløn på 600 kroner.

Selv jubler han over de nye regler fra Google, selvom eksperterne skyder hans forretningsgrundlag i sænk.

- På eksempelvis ejendomsmarkedet betales der i dyre domme for søgeord, og de store kæder gik bare ind og blokkede alt, så alle andre ingen chancer havde. Nu kan vi andre, der ikke ønsker at byde mere end fem cent, komme til, siger han.

Lover guld og grønne skove

Konceptet i Henrik Bruhns kursus er, at man køber og opretter de annoncer, der kommer frem i højre side af skærmen ved søgninger på Google.

Annoncerne leder så hen til produkter - eksempelvis flybilletter - hvor man får en kommissionsindtægt på helt op mod hundrede kroner.

Hvis den besøgende ikke vælger at købe billetten, står man dog stadig med udgiften til Google, og det er et regnestykke, det kan være svært at få til at gå op.

- Når man kigger på det i dag, så har den strategi lidt alvorlig last. De mest interessante områder er også de mest lukrative, og så er der altså kun plads til én annonce, siger Mikkel Svendsen fra firmaet Redzone Global, der specialiserer sig i søgemaskineoptimering.

De dygtige overlever

Han bakker dermed op om Rasmus Sørensen fra søgefirmaet Notabene, der i går forudså sværere tider for Henrik Bruhns koncept.

- Dem, der er dygtigst, vil fortsat kunne tjene penge, men det bliver sværere, siger Mikkel Svendsen.

Selv ser han meget positivt på Googles nye regler, fordi annoncer for enkelte firmaer ikke kommer til at oversvømme Google.

- Det gør, at folk bliver ved med at acceptere Adwords-annoncer i deres søgeresultater, og så har vi som annoncører bevaret et fornuftigt medie, mener Mikkel Svendsen.

Ekspert-kritikken får dog ikke Henrik Bruhn til at ryste på hænderne. Han mener, at hans koncept med meget specifikke søgeord går en lysere fremtid i møde.

Han oplyser, at han i Danmark har solgt i alt 500 kurser for 1.000 kroner stykket, og at halvdelen er kommet retur.

Salget er nu stoppet, og Henrik Bruhn arbejder på en amerikansk udgave, som han håber vil indbringe ham store summer på det amerikanske marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere