Konkurrent fortørnet over DR-støtte til TDC

Den Blå Avis er fortørnet over, at en halvoffentlig institution som DR nu vil bruge sin netradio som reklamesøjle for musik fra børsnoterede TDC. Den Blå Avis satser selv på salg af digital musik over nettet og mener, at DR med samarbejdet giver TDC gratis markedsføring til en millionværdi.

En ny aftale mellem DR og TDC betyder, at public service-kanalen fremover vil henvise lytterne til TDC's musikbutik på nettet, og det falder ikke i god jord hos en af konkurrenterne.

Den Blå Avis driver selv musiktjenesten Payload, som er i skarp konkurrence med TDC, og direktør Frank Ludvigsen mener, at DR nu giver TDC en voldsom kickstart i forhold til konkurrenterne.

- Det er hamrende godt gået af TDC. Vi ville være glade for at have fået samme mulighed, og det er en kæmpemæssig gevinst for dem. Men jeg kan ikke forstå, hvordan det kan lade sig gøre, siger han.

Frank Ludvigsen henviser til, at DR er en halvoffentlig institution, mens TDC er et privat selskab med stærke kommercielle interesser.

Et-årig aftale

Hos DR forsvarer konstitueret generaldirektør Lars Vesterløkke aftalen med, at den kun varer et år, hvorefter TDC's konkurrenter også kan komme til.

- Det er klart, at det ikke er noget lukket arrangement, men vi er nødt til at udvikle det med én partner. Vores eksperter har vurderet, at TDC har den største erfaring inden for det her område, og vi vil gerne vælge en partner, hvor det lykkes, fortæller Lars Vesterløkke.

For Den Blå Avis er et år dog lang tid på et marked, hvor salget først er ved at tage fart, og hvor konkurrenterne kæmper hårdt for at positionere sig i forhold til den voksende brugerskare.

- Det betyder alt. Jeg siger ikke, at der er ikke plads til os. Vi giver ikke op på grund af det her. Men det er et forspring, som er meget svært at sætte tal på - det er markedsføring i millionklassen, siger Frank Ludvigsen.

Opgav første gang

DR's konstituerede generaldirektør, Lars Vesterløkke, begrunder valget af en enkelt partner med, at DR for nogle år siden forsøgte at skabe et lignende samarbejde, som han ser om en væsentlig kulturstøtte til dansk musik.

Det faldt dog til jorden på grund af for mange særinteresser, og fordi man ikke kunne blive enig med pladebranchens organisation, IFPI, som nu er med i det nye samarbejde.

- Det tog årevis at forhandle, og det lykkedes aldrig at blive enige om, hvordan man kunne gøre det, siger Lars Vesterløkke.

Passer fint sammen

Hos en anden af TDC's konkurrenter på markedet for digital musik, Dansk Supermarked, er der mindre utilfredshed.

Koncernen sælger musik over nettet via en række hjemmesider og bruger ligesom TDC og Den Blå Avis infrastrukturen Phonofile, som støttes af den samlede danske musikbranche.

- De to typer firmaer passer godt sammen rent kulturmæssigt, og det synes jeg kun er fint for dem, siger produktchef Henrik Pii Olesen om samarbejdet mellem TDC og DR.

Ifølge ham ville en partner med større kommerciel fokus være at foretrække, hvis Dansk Supermarked skulle i et samarbejde. Som eksempel nævner han radiostationerne The Voice og Sky.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere