IP-telefoni tvinger Telia til dansk ADSL

Teleselskabet Telia vender tilbage i fuld styrke på det danske ADSL-marked, som selskabet forlod i 2002 med store tab til følge. Nye IP-baserede tjenester som bredbåndstelefoni gør, at Telia ikke kan holde sig fra markedet, hvor to Mbit/s til lavpris skal skaffe et gennembrud.

To et halvt år efter have lagt dansk ADSL på is, er Telia som ventet tilbage med nye produkter, der skal skaffe teleselskabet markedsandele på privatmarkedet.

Telia leverer allerede bredbånd til 125.000 danskere med kabel-tv gennem datterselskabet Telia Stofa, og det er de produkter, som i første omgang tilbydes som ADSL til en trekvart million husstande i Storkøbenhavn.

Selskabets tilbagevenden til ADSL-markedet er en erkendelse af, at internetadgang i højere grad kommer til at fungere som platform for andre produkter.

- Der kommer mere fokus på de tjenester, der kommer med bredbånd, først og fremmest IP-telefoni. Vi har kun 15 procents dækning via kabel-tv, og der synes vi så, at ADSL, som vi har infrastruktur til, er en oplagt måde at gå ud på, siger Peter Bredgaard, administrerende direktør for Telia Networks.

Han lover således, at Telia vil begynde at tilbyde telefoni via internettet allerede i år.

Har infrastruktur

Selskabet har allerede en infrastruktur til ADSL på plads, som dækker 50 til 60 procent af Danmarks befolkning, fordi det har leveret ADSL til erhvervslivet siden begyndelsen af 2004.

Med en udvidelse til privatmarked satser Telia på det brede marked, hvor det primære er at få en fast opkobling til nettet.

Hovedproduktet Flexrate 2048/256 giver en netforbindelse med en hastighed på to megabit i sekundet til 150 kroner om måneden.

Her er forbruget dog maksimum 50 megabyte data, og prisen ryger op i 400 kroner, hvis man vil have grænsen hævet til 20 gigabyte.

Produktet lægger sig tæt op af det Highway-produkt, som konkurrenten Tiscali tilbyder og har haft rimelig succes med. Her er startprisen dog 199 kroner.

Lavere prispunkt

Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult mener, at Telia med det lave prispunkt kommer til at rykke ved markedet, selvom selskabet kommer ind halsende efter ADSL-konkurrenterne.

- Man kan altid stille spørgsmålet, om det er for sent, men det vil være med til at skærpe konkurrencen på markedet, og det er en andet type produkt med et lavere prispunkt, siger han.

Han tror dog, at konkurrenterne først vil se, om Telia formår at vinde ADSL-kunder, før de reagerer på prissætningen.

Telia købte sidste år Orange, som havde omkring 1.000 ADSL-kunder, men det har ifølge Peter Bredgaard ikke haft indflydelse på, at selskabet nu begynder at tilbyde ADSL til private.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere