It-opfinderen: Jakob de Lemos

Iværksættervirksomheden Imotions-Emotion Technology har udviklet en software, der kan måle og analysere den følelsesmæssige påvirkning fra eksempelvis reklamer, brugergrænseflader eller computerspil. Mød it-opfinderen Jakob de Lemos.

Under taget på IT-universitetet i København ligger IT-væksthuset, der er en rugekasse for nye innovative virksomheder, og et af æggene er Imotions-Emotion Technology.

Jakob de Lemos, der har studeret datalogi på Aarhus Universitet og Mediologi på Aalborg Universitet, er en af medstifterne af virksomheden, hvis ide blev født for snart fem år siden.

Baggrunden var en udtalt interesse for medier og kommunikation og et vellykket forsøg på at stykke en uddannelse sammen, der handlede om interaktionsdesign, som placerer sig i et felt mellem kreativitet og teknologi.

Ikke science fiction

? Ideen til Imotion's teknologi udsprang i et studie i automatisk perception - hvordan man kan give en computer bevidsthed, siger Jakob de Lemos.

Han understreger, at det ikke handler om intelligente computere, men mere om computere, der bliver til aktive medspillere og selv foretager valg og agerer frit i forhold til brugeren.

For at det scenario skal blive til virkelighed er computersyn nødvendigt. Maskinerne skal udstyres med et kamera og software til billedgenkendelse.

Softwaren skal lidt simplificeret kunne oversætte brugerens følelsesmæssige reaktioner til noget computeren kan forstå og derved give muligheden for en friere kommunikation mellem menneske og maskine.

Jakob de Lemos
  • 29 år
  • Kæreste med Nina, der er antropolog.
  • De har datteren Laia på tre. Den fødte fantasifulde iværksætter, ifølge en smilende Jakob de Lemos.
  • Tiden bliver delt mellem familien, Imotions og installationskunst.

  • Anarkist
    Jakob de Lemos betragter sig selv mere som iværksætter end som forsker. Han arbejder i krydsfeltet mellem teknologien og mennesket. Og det er innovationen, der driver værket.

    For ham er innovationen at omsætte teknologi til noget, der kan bruges i hverdagen. Teknologien skal modnes. Den skal vendes og drejes for at finde de rigtige anvendelsesområder.

    ? Det kræver, at der er nogle mennesker, der lidt anarkistisk udfordrer tingenes tilstand og prøver at bruge nogle kendte metoder på en ny måde. Prøver at eksperimentere med teknologien, siger Jakob de Lemos.

    Imotions-Emotion Technology tilføjer et værktøj til eyetracking, der gør det muligt automatisk at analysere og forstå resultaterne af en eyetracking-undersøgelse, så det bliver klart, hvordan de reagerer, mens de gør det.

    ? Det kan bruges til at forbedre kommunikationsprocessor inden for mange områder som eksempelvis medier, marketing eller design. Men det har været nødvendigt at finde ud af, hvor det var mest fordelagtigt at begynde, da der kan være en del vaner, der skal brydes, siger Jakob de Lemos.

    Installationskunstner

    Det første man forbinder med en it-opfinder og udviklingsdirektør i egen virksomhed er ikke installationskunst, men det er tilfældet med Jakob de Lemos.

    Han er en del af et kollektivt kunsteksperiment og en elektronisk legeplads, der hedder Half Machine og som sidste år foregik i Den Grå Hal på Christiania.

    ? Det spænder fra robotkunst til forsøg inden for generisk billedmanipulation og lydbehandling. Sidste år byggede jeg en installation baseret på computersyn og lydsensorer. Maskinen fornemmede mennesker og interaktion og reagerede på det, siger Jakob de Lemos.

    Han pointerer, at det i øvrigt også er billigere at eksperimentere, når der er tale om skrotkunst, end hvis der skal udvikles produkter, der skal sælges. De behøver ikke være helt så pæne, og man har frie hænder til at sætte rammerne.

    Flere heste

    Det er ikke planen at blive ved med kun at udvikle analysesoftware. På længere sigt vil Jakob de Lemos gerne udvikle andre produkter.

    ? Det handler om at udvikle nogle produkter, der kan være med til at øge den oplevelse, som brugeren får, når vedkomne har produkterne mellem hænderne, siger Jakob de Lemos.

    Han synes, at det er vigtigt at tage hensyn til de emotionelle faktorer, der spiller ind, når nye produkter skal designes. Det handler om oplevelsen, og det er ifølge Jakob de Lemos ikke nok kun at fokusere på funktionelt design.

    ? Man taler om, at op mod 80 procent af et menneskes liv er styret af og baseret på emotionelle beslutninger, hvad enten det handler om læring, tænkning eller beslutninger, der skal tages, siger Jakob de Lemos.

    Relevant link

    Imotions

    Læses lige nu

      Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

      Digital transformation | Aarhus C

      Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

      21. april 2026 | Gratis deltagelse

      En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

      Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

      Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

      Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

      Lars Jacobsen

      Chefredaktør på Computerworld

      Se alle Lars's artikler her

      Navnenyt fra it-Danmark

      Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
      Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

      Jesper Krogh Heitmann

      Danske Spil

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

      Thea Scheuer Gregersen

      Norriq Danmark A/S