Google skovler reklamekroner ind

Verdens mest anvendte søgemaskine, Google, fortsætter med hastigt tempo selskabets vækst i tallene i regnskabsbøgerne. Omsætningen er i seneste kvartal næsten fordoblet, og indtjeningen per aktie er næsten femdoblet. Stadig mere af omsætningen hentes uden for det nordamerikanske kontinent.

Søgemaskinen Google fortsætter med skovle penge ind, så selv garvede analytikere sidder tilbage med måbende ansigter.

I første kvartal 2005 er omsætningen for verdens mest anvendte søgemaskine steget med 93 procent i forhold til samme periode sidste år til nu 7,2 milliarder kroner.

Af det beløb har Google betalt 2,6 milliarder til partner-websites, der har eksponeret annoncerne ifølge aftale med Google.

Nettoresultatet ender på 2,1 milliarder kroner, hvilket svarer til et nettoresultat per aktie på 7,36 kroner, en stigning på 477 procent i indtjeningen per aktie i forhold til sidste års første kvartal.

På den baggrund var det en glad topchef, der udtalte sig efter offentliggørelsen af kvartalsresultatet.

- Jeg er især stolt af, at vi har formået at vokse på en sund måde i en periode med meget stor vækst. Endnu en gang har Google innoveret, vokset og leveret stærke økonomiske resultater, mens vi har styrket vores forhold til kunderne og brugerne, sagde Eric Schmidt.

Eric Schmidt indtager både posten som bestyrelsesformand og administrerende direktør for Google.

Mere international forretning

Ved udgangen af første kvartal havde Google 3.482 medarbejdere, hvilket svarer til en stigning på 461 i løbet af årets tre første måneder.

52 procent af omsætningen blev leveret af websites, som Google ejer. Denne andel steg 116 procent til 3,7 milliarder kroner.

Omsætningen leveret af samarbejdspartnere steg med 75 procent til nu 3,3 milliarder kroner og blev særligt løftet af et nyt partnerskab med den europæiske division af America Online.

Geografisk henter Google stadig mere omsætning uden for USA og Canada, der i første kvartal sidste år bidrog med 65 procent mod nu 61 procent.

- Vi vil fortsætte med at have særligt fokus på vores internationale aktiviteter i år, siger Googles økonomidirektør George Reyes.

I modsætning til de fleste andre børsnoterede virksomheder, offentliggør Google ikke selskabets forventninger til kommende regnskabsperioder.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S