Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Forhandlere lider i et hardware-marked i frit fald: "En hel ekstrem situation"

Flere hardware-kæder lider i øjeblikket under et faldende salg, der især får private forbruger og mindre virksomheder til at være tilbageholdende med ny indkøb.

Efter et par år med forrygende vækst under pandemien går det nu igen tilbage på pc-markedet.

Analyser fra analysehusene Canalsys og IDC viser tilbagegang på henholdsvis 18 procent og 15 procent på pc-markedet i det seneste kvartal.

Den udvikling sætter også sine spor hos forhandlerne.

Hos den danske afdeling af den svenske hardwareforhandlinger Dustin opleves der også en nedgang på hardware-området, og det især privat-markedet, der er ramt, oplyser den danske landechef Michael Haagen Petersen til it-mediet IT-Watch.

Her slår han fast, at Dustin forventer, at privatmarkedet vil blive ramt betydeligt hårdere end erhvervsmarkedet, men at selskabet stadigvæk oplever en stor efterspørgsel hos de store virksomheder og den offentlige sektor.

”Til gengæld opfører de små og mellemstore selskaber sig mere tøvende på grund af en svagere økonomi. Det er en udvikling, vi på samme måde har set i tidligere kriser,” siger Michael Haagen Petersen.

En ekstrem situation

Hos den store nordiske elektronikkæde Elkjøb, der står bag Elgiganten i Danmark og Sverige, Elkjøb i Norge og Gigantti i Finland, mærkes tilbagegangen også.

Den nordiske koncern offentliggjorde torsdag sit halvårsregnskab, der viser, at næsten hele koncernens driftsresultat er forsvundet som dug for solen.

Selskabets koncernchef Erik Sønsterud kalder det i et interview med det norske medie DN for en barsk tid.

”Det som især har ramt store del af den norske varehandel er en hel ekstrem situation på marginen. Der er en ubalance i markedet med alt for mange varer, og det gælder nok især i vores branche,” siger Erik Sønsterud og uddyber:

”Vi kommer fra en periode med en meget stærk efterspørgsel efter tv, og derfor har det været svært at holde volumen op. Det samme gælder for hvidevarer og udstyr til hjemmekontoret, som fik et boost under pandemien,” tilføjer han til det norske medie.

Erik Sønsterud påpeger desuden, at salget af blandt andet mobiltelefoner ligger relativt stabilt, hvilket blandt andet hænger sammen med, at det heller ikke var en af de kategorier, der voksede mest under pandemien.