HP-huset Kerfi vil købe sig til yderligere vækst på produktmarkedet i Danmark.
Med overtagelsen af it-forhandleren Data Rex fordoblede virksomheden i 2004 omsætningen til 100 millioner kroner, og Kerfi er parat til at fortsætte den vej.
- Vi arbejder på snarest muligt at købe en eksisterende virksomhed med et strømlinet og fornuftigt produktsalg. Jeg ser helst, at det bliver en HP-orienteret virksomhed, siger administrerende direktør i Kerfi, Carsten Egeberg.
Ny strategi
Kerfi er det danske datterselskab i islandske Opin Kerfi Group og har siden etableringen haft fokus på HP-markedet.
Gennem de seneste år har Kerfi arbejdet med at flytte fokus fra produktsalg til salg af service og konsulentydelser. Målet har været at blive mindre afhængig af det pressede produktmarked.
Kerfi A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 101,1 | 53,0 |
Bruttoresultat | 25,3 | 14,6 |
Resultat før skat | 1,8 | 0,5 |
Resultat | 0,7 | 0,1 |
Egenkapital | 10,4 | 7,5 |
Antal ansatte | 44 | 23 |
Dobbelt op
For at få en bedre balance mellem produktsalg og service går købsplanerne på at overtage en produktorienteret virksomhed.
- Det er stik imod, hvad vi har arbejdet på de seneste to år, men lige nu giver det mening for os at vokse på produktsalg, fordi det giver mulighed for at sælge yderligere serviceydelser, siger Carsten Egeberg.
En fornuftig størrelse for Kerfi vil ifølge Carsten Egeberg være cirka dobbelt så mange medarbejdere, som i dag. Efter overtagelsen af Data-Rex beskæftiger virksomheden nu 44 ansatte.
Uden overtagelse af anden virksomhed er målet for 2005 at øge omsætningen med cirka 15 procent og overskuddet med et sted mellem 20 og 25 procent.