Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Vi bruger to ugentlige arbejdsdage på e-mails og møder / 49 procent er bekymrede for, at AI stjæler deres job / Virksomheder får mere i afkast ved at fokusere på AI

Vi bruger 8,8 timer om ugen på at besvare e-mails og 7,5 timer om ugen på at gå til møder. 49 procent er bekymrede for, at AI stjæler deres job. Virksomheder får mere i afkast ved at fokusere på AI. Første kulturpolitiske redegørelse i 25 år.

Goodmornings. Ugen nærmer sig sin afslutning, og endnu engang er det Thomas Møgelbjerg, der har bikset Computerworlds morgenbrifeingen sammen til jer.

God læselyst.

Vi bruger to ugentlige arbejdsdage på e-mails og møder

Hvis du føler, du bruger meget tid på at besvare endeløse e-mails og gå til uproduktive møder, er det fordi, at det er sandt.

Faktisk bruger vi to fulde arbejdsdage om ugen på e-mails og møder. Det skriver The Wall Street Journal baseret på data fra Microsofts årlige jobrapport, der undersøger produktiviteten på arbejdspladser.

Ifølge rapporten bruger 25 procent af de mest flittige brugere af Microsofts programmer som Outlook og Teams, hele 8,8 timer om ugen på at besvare e-mails og 7,5 timer på at gå til møder.

Det svarer altså til, at vi bruger over en uge i måneden på kommunikation i arbejdstiden.

49 procent er bekymrede for, at AI stjæler deres job

Vi bliver ved Microsoft-rapporter for techgiganten har også netop udgivet: ”Will AI Fix Work?

Helt nedkogt viser rapporten, at arbejdets hastighed er accelereret hurtigere end mennesker kan følge med, og det påvirker vores evne til at være innovative.

Der er særligt tre hårdslående punkter i rapporten:

1. Mængden af data, e-mails og chats har overgået vores evne til at behandle det hele. 64 procent af medarbejderne har ikke nok tid og energi til at få deres arbejde gjort, og disse medarbejdere har 3,5 gange større sandsynlighed for at sige, at de har svært ved at være innovative eller tænke strategisk i arbejdet.

2. 49 procent af arbejdsstyrken siger, at de er bekymrede for, at AI vil erstatte deres job, men endnu flere – 70 procent – vil uddelegere så meget arbejde som muligt til AI for at mindske deres arbejdsbyrde.

3. Enhver medarbejder har brug for AI-evner: 82 procent af ledere forventer, at medarbejderne vil have brug for nye færdigheder i AI-æraen.

Virksomheder får mere i afkast ved at fokusere på AI

Endnu en dag, endnu et nyhedsbrev og endnu engang har jeg nævnt AI. Og nu gør jeg det så igen.

AI og kunstig intelligens er overalt, og ifølge Bloomberg har de amerikanske virksomheder på S&P 500-indekstet nævnt AI over 1000 gange alene i år i forbindelse med nye regnskabstal.

Og at understrege dine AI-færdigheder giver økonomisk god mening.

I gennemsnit har virksomhederne, der har offentligt fokus på AI, tjent aktionærer 0,4 % mere om dagen end dem med mindre eksponering for teknologien. Det gælder i månederne efter ChatGPT blev frigivet i november 2022. Det viser en rapport fra National Bureau of Economic Research.

Det bedste eksempel er Microsoft – som jeg så også nævner for tredje gang i dette nyhedsbrev. Siden Microsoft offentligjorde deres investering i Open AI’s ChatGPT på 10 milliarder dollar, er aktiekursen boomet med 28 procent.

Første kulturpolitiske redegørelse i 25 år

Og så vender vi snuden hjemad til noget så nærliggende som kulturpolitik. I dag, torsdag, offentliggør Kulturministeriet, nemlig ”den kulturpolitiske redegørelse” – for første gang første i 25 år.

Redegørelsen giver en status over kulturen baseret på data. Det gælder indtjening, eksport, jobs osv.

Om tech står der blandt andet:

”Den offentlige samtale foregår i stor udstrækning via sociale medier og digitale tjenester, der kontrolleres af globale tech-giganter som Google, Facebook, TikTok og Apple. På landsplan fik 39 procent således adgang til nyheder via f.eks. Facebook, Twitter eller YouTube i fjerde kvartal 2022, ligesom andelen af de 16-74-årige, der har fået nyheder via internettet inden for de seneste tre måneder, er steget fra 52 procent i 2008 til 86 procent i 2022”

Og det er ikke alene ment som en positiv ting, står der yderligere:

”Omkring 70 procent af befolkningen er i høj eller meget høj grad bekymrede for misinformation online samt falske billeder og videoer på internettet, fx manipulerede billeder af rigtige personer.”