Artikel top billede

(Foto: NIO PR)

NIO ET5 er en eldreven stationcar – men batteriet følger ikke nødvendigvis med

Nu er der endnu et spændende bud på en elbil i det vellidte stationcar-format

Mens der næsten ikke går en uge, før der præsenteres en ny eldreven SUV på det danske marked, er den nordiske favorit, den praktiske stationcar, noget overset.

Indtil videre er det kun blevet til to modeller, i hver deres ende af prisskalaen, den budgetvenlige men småkedelige MG5 til under 300.000 kroner og den dyre og lækre Porsche Taycan Sport Turismo, som er nærmere millionen.

Kinesiske NIO stempler her ind med et alternativ, som prismæssigt placerer sig midt imellem, men sigter højt.

Mød Nio ET5 Touring

Ambitionerne med ET5 Touring afspejler sig i drivlinjen, som byder på godt 480 heste, der trækker på alle fire hjul – hvilket gør at nul til 100 accelerationerne klares på Porsche-lignende fire sekunder.

Stationcar-bagenden byder på klare praktiske fordele, ved at kunne sluge op til 512 liters bagage, og 1.300 liters ditto med bagsæderne slået ned. Disse tilbydes samtidig med praktisk 40/20/40 split. Er det ikke nok, kan der trækkes op til 1.400 kilo på krogen.

Bilen måler ligesom ET5 små 4,8 meter i længden og integrerer Nio’s særlige platform for udskiftning af batterier. Disse er på enten 75 eller 100 kWh, ligesom i ET5’s søstermodel med sedan-udformning – et særligt 150 kWh stort med tørstof-teknologi skulle også være på vej i år, lyder det.

Den nye form er dog mindre aerodynamisk, hvilket korter små 20 kilometer af den samlede rækkevidde, uanset model.

WLTP-rækkevidden lyder på 435 kilometer for det lille batteri, mens 100 kWh batteriet skulle være god for 560 kilometer.

Lynladning foregår med mellem 120 og 140 kW, men i praksis kan ET5 lade op på farten langt hurtigere ved at køre ind på en Nio-byttestation og bytte batteriet ud med et friskt på under fem minutter.

Eje eller leje?

Overvejer du at blive Nio ET5 Touring-ejer, skal du tage stilling til, hvorvidt du vil eje eller leje batteriet i din bil.

Hvor grundprisen på 424.000 kroner for ET5 kan lyde skarp, skal der lægges priser på henholdsvis 93.000 og 168.000 kroner til slutsedlen, for at få henholdsvis 75 eller 100 kWh batteri med i handlen.

Her kan der i stedet vælges en lejeløsning til henholdsvis 1.299 og 2.199 kroner per måned, hvilket samtidig åbner op for adgangen til selskabets byttestationer.