Danmark i fælles togt mod spam-zombier

En international kampagne skal få internetudbydere til at sætte ind over for private pc'er, som står og udsender spam uden ejernes viden. Forbrugerombudsmanden i Danmark håber, at kampagnen kan begrænse spam-mængden fra udlandet.

Forbrugerombudsmanden i Danmark er sammen med 34 andre organisationer i 20 lande med i en ny kampagne, der skal bremse kaprede private pc'er, som udsender spam uden ejernes viden.

De kaprede pc'er er typisk blevet inficeret via orme eller virus, og de kendes også som zombier. Kampagnen har derfor fået navnet "Operation Spam Zombies".

Både spammere og hackere kan bruge zombierne til at sende uønskede reklame-mails, opbevare ulovlige filer og medvirke i oversvømmelsesangreb, som kan lægge en server ned.

Teniske initiativer skal bremse dem

Formålet med den nye kampagne er at uddanne internetudbyderne til rent teknisk at sætte ind over for de kaprede pc'er.

- Tanken er at få fat i de små internetudbydere. Det er ikke TDC, det handler om, men de mindre professionelle udbydere, som ikke har de tekniske forudsætninger og ikke ved, hvad det handler om, siger jurist Tina Pedersen fra Forbrugerombudsmanden.

Den amerikanske handelskommission, Federal Trade Commission, har udsendt breve til 3.000 internetudbydere i hele verden, og den danske forbrugerombudsmand har hjulpet med at oversætte brevet til dansk.

I brevet opfordres internetudbyderne til at blokere bestemte porte og undersøge om enkelte brugere udsender et unormalt højt antal e-mails.

Efter det første brev vil kampagnens bagmænd få et privat firma til selv at gå på jagt efter zombie-pc'erne.

Tina Pedersen håber, at kampagnen vil have en effekt på mængden af spam, som danske netbrugere modtager fra udlandet.

Hun mener dog, at den danske branche selv har godt hånd om problemet, fordi den allerede er i dialog med Videnskabsministeriet om at begrænse mængden af spam.

Relevante link

Operation Spam Zombie

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car