Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Better Collective færdiggør fire opkøb i Sverige / Tesla lancerer nye og billigere Model S- og X-versioner i USA / SAP Danmark udnævner to nye salgsdirektører

Better Collective færdiggør fire opkøb i Sverige. Tesla lancerer nye og billigere Model S- og X-versioner i USA. SAP Danmark udnævner to nye salgsdirektører. Amazons nye AI-værktøj opsummerer kundeanmeldelser. Power management-virksomhed åbner nyt nordisk supportcenter.

Godmorgen derude og velkommen til onsdagens overflyvning af nyheder fra Computerworld.

I dagens udgave skal vi blandt forbi en sulten dansk bettingkomet, der har været på opkøbsrov i Sverige, SAP Danmark, der har udpeget to nye salgsdirektører og Tesla, der forsøger sig med billigere modeller for at få mere gang i salget.

God læselyst.

Better Collective færdiggør fire opkøb i Sverige

Den københavnske bettingkomet Better Collective er en af verdens største formidlere af informationer, spiltips og værktøjer om væddemål indenfor alverdens sportsgrene.

Selskabet ejer 12 internationale sportsmedier heriblandt SpilXperten, Action Network, VegasInsider.com og HLTV.org. Og nu køber Better Collective så yderligere fire sportsmedier i Sverige.

Det drejer sig om SvenskaFans, der er et fodboldcommunity og HockeySverige.se, der er det største nyhedsmedie om ishockey i Sverige. I samme handel køber Better Collective også Fotbolldirekt.se og Innebandy Magazinet. Sælgeren er Everysport Group.

Ifølge Jesper Søgaard, administrerende direktør i Better Collective, flugter opkøbene med selskabets vision om at blive den førende digitale sportsmediegruppe i verden.

"En vigtig søjle i Better Collectives strategi er at opkøbe førende nationale sportsmedier med stærke brands og en loyal og tilbagevendende følgerskare, og derfor passer disse sportsmedier perfekt ind i vores portefølje. Vi forventer, at medierne vil skabe yderligere vækst for vores forretning i Sverige og styrke vores position i markedet,” siger direktøren.

Tesla lancerer nye og billigere Model S- og X-versioner i USA

Tidligere på ugen lancerede Tesla nye og billigere varianter af sin Model S og Model X i USA - men det koster på rækkevidde. Det skriver Reuters.

Model S’ standard-modeller - basic og performance, som vi ser på de danske veje - har en rækkevidde på 651 km og 637 km, men den nye og billigere model får en rækkevidde på 515 km.

De to standard Model X-modeller har en rækkevidde på 560 km og 535 km, mens den nye model har en rækkevidde på 476 km.

De to nye Tesla-modeller sættes til salg for en pris på henholdsvis 78.490 og 88.490 dollar, hvilket er omkring 10.000 dollar mindre end de tidligere billigste modeller.

Målet er at øge salget, og Tesla har allerede sænket priserne på sine køretøjer gevaldigt på samtlige markeder, de opererer i.

Alene i Danmark har elbilproducenten nedjusteret sine priser tre gange i år .

SAP Danmark udnævner to nye salgsdirektører

Siden Mikkel Stavnsbo blev udnævnt som administrerende direktør for SAP Danmark i februar 2023, har han haft travlt.

Siden har han nemlig også varetaget to salgsdirektør-roller. Både stillingen han selv forlod som salgsdirektør for det danske SAP Mid Market og i slutningen af april 2023 forlod Jesper Illum sit job som salgsdirektør for SAP Enterprise Industry, hvilken rolle Mikkel Stanvsbo også har taget sig af.

Men nu kan Mikkel Stavnsbo slappe en smule af, efter SAP Danmark har udpeget Jakob von Haffner som salgsdirektør for SAP Enterprise Industry og Sonja Stjernegaard som salgsdirektør for SAP Mid Market.

Begge startede 1. august, skriver selskabet i en pressemeddelelse tirsdag.

Jakob von Haffner indtræder ligeledes i det lokale ledelsesteam. Han kommer fra NNIT, hvor han de sidste ni år har haft ledende stillinger indenfor salg, senest som Associate Vice President Sales og Head of Life Sciences Sales Nordics. Jakob von Haffner har også arbejdet 12 år i IBM, både i Danmark og Australien.

Sonja Stjernegaard er hentet internt i SAP, hvor hun de seneste syv år har arbejdet som Senior Account Executive indenfor SAP Mid Market. Hun kommer senest fra en stilling i SAP Industry Enterprise teamet med ansvar for bl.a. Energinet, og har også erfaring fra tidligere stillinger i IBM og NNIT.

Amazons nye AI-værktøj opsummerer kundeanmeldelser

Er du en af dem, der læser kundeanmeldelser og bedst i test-undersøgelser forud for, at du køber et produkt, kan Amazons nye AI-værktøj måske gøre tingene en smule mere overskueligt. I hvert fald hvis du shopper på Amazon.

Mandag lancerede den amerikanske tech-gigant en ny funktion, der bruger generativ AI til at læse eksisterende kundeanmeldelser, analysere dem for at finde fælles temaer og opsummere dem for kunder, der shopper efter det pågældende produkt.

Når kunder klikker på et produkt, der har AI-funktion aktiveret, vil man se resuméet på siden med produktfunktioner. Man kan derefter udforske faner for specifikke funktioner som brugervenlighed eller ydeevne.

Indtil videre er funktionen dog kun tilgængelig for et begrænset antal amerikanske mobilkunder.

Power management-virksomhed åbner nyt nordisk supportcenter

Den over 100 år gamle power management-virksomhed Eaton slår fra 1. september dørene op for et supportcenter i Estland. Supportcentret skal hjælpe Eatons kunder i Norden og Baltikum med at omstille sig til et CO2-neutrale energisystemer.

Eaton melder selv, at de lige nu oplever stigende efterspørgsel på bæredygtige energilagringssystemer og intelligente UPS-løsninger. De er blandt andet i gang med opførelsen af en ny UPS-fabrik i Finland, der skal styrke elektrificeringen af Europa.

Eaton blev stiftet i 1911 og har i dag 92.000 ansatte, der leverer teknologier og tjenester til energi- og forsyningssektoren til kunder i mere end 170 lande.