25 store bil-mærker dumper stor privacy-test med et brag: Høster data i stor stil - data sælges ofte videre

Samtlige 25 testede bilmærker dumper kæmpe privacy-test med et brag. Langt de fleste mærker enten sælger eller deler de data, som de opsamler. Se reviews for store mærker som VW, Tesla, Mercedes-Benz, Audi og mange andre.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Det står særdeles skidt til med privacy-håndteringen omkring de data, som din bil opsamler om din kørsel og lignende.

Faktisk er det så slemt, at selskabet bag Firefox-browseren, Mozilla, efter at have kigget nærmere på bil-modellernes privacy betegner området som et ‘privacy mareridt’ og ‘den værste kategori,’ som selskabet nogensinde har set.

“Alle trackerne, kameraerne, mikrofonerne og sensorerne registrerer alle dine bevægelser,” lyder det fra Mozilla efter, at selskabet har kigget dybt ned i det omfang, som de forskellige bilmærker registrerer og videreudnytter de opsamlede data.

Mozilla har kigget nærmere på den data-opsamling, som 25 bilproducenter foretager

Udgangspunktet er det amerikanske marked, hvorfor der er en del amerikanske mærker, som ikke forhandles herhjemme, med på listen.

USA har desuden ikke nogen lovgivning på højde med GDPR, som beskytter brugerne mod, at deres data udnyttes.

Undersøgelsen konkluderer:

- Samtlige 25 bilmærker indsamler langt mere personlig data end nødvendigt.

- 21 af de 25 bilmærker enten deler eller sælger de opsamlede data.

- 23 af de 25 bilmærker giver ikke brugerne mulighed for selv at kontrollere deres personlige data.

Mere data end nødvendigt

Ifølge Mozillas gennemgang indsamler samtlige de 25 testede modeller langt mere data end nødvendigt.

Mozilla konkluderer, at der formodentligt ikke findes andre teknologier, som er i stand til at indsamlet så mange data om dig: Hvad du foretager dig, hvor du tager hen, hvad du siger, og selv ned til, hvordan du bevæger dine hænder, arme og hovede.

13 af de 25 målte modeller opsamler også data om bilernes omgivelser, men de oplyser ikke om hvad præcist, men bruger de brede betegnelser som ‘demografiske data,’ ‘billeder’ og ‘sensor data’ om opsamlingen.

Du kan læse hele Mozillas gennemgang af de data, som din bil opsamler om dig her: What Data Does My Car Collect About Me and Where Does It Go?

21 videregiver data

Ifølge Mozilla meddeler 21 af de 25 bilproducenter - 84 procent - at de har mulighed for enten at dele eller sælge de opsamlede data til eksempelvis service providere, data broktere og andre.

56 procent meddeler ifølge Mozilla, at de kan dele de opsamlede data med myndighederne, hvis de henvender sig.

“Såkaldt anonymiseret og aggregeret data kan (og bliver sandsynligvis) også delt med data hubs, som er bilindustriens data brokere,” lyder det fra Mozilla.

Kun to selskaber overlader kontrol til brugerne

Kun to af de gennemgåede bilmærker - nemlig Renault og datterselskabet Dacia - giver ifølge Mozilla mulighed for, at man som bruger kan kræve, at al ens personlige data bliver slettet.

Mozilla peger på, at Renault og Dacia kun sælges i Europa, hvilket ‘nok ikke er et tilfælde,’ da vi i Europa jo har GDPR, der beskytter brugerne mod misbrug af deres data.

“Med andre ord: Car-producenterne gør ofte, hvad de kan juridisk, for at slippe afsted med at bruge dine data,” lyder det fra Mozilla.

Tesla er værst

Mozilla konkluderer, at Tesla er det blot andet produkt, som selskabet har testet, der bonger ud på samtlige advarselsområder, når det gælder opsamling af data.

Det første var en AI Chatbot.

Næstværst er Nissan, som ifølge Mozilla ‘indsamlet data i nogle af de mest skræmmende data-kategorier’ - inklusive data om seksuel aktivitet.

De 25 bilmærker, som alle dumper Mozillas store privacy-test, er:

- BMW.

- Volkswagen.

- Toyota.

- Tesla.

- Lexus.

- Ford.

- Audi.

- Mercedes-Benz.

- Honda.

- Renault.

- Kia.

- Hyundai.

- Nissan.

- Fiat.

- Jeep.

- Chevrolet.

- Chrysler.

- Dacia.

- Subaru.

- Dodge.

- Lincoln.

- Acura.

- Buick.

- GMC (står bag blandt andet Hummer).

- Cadillac.

Du kan læse Mozillas gennemgang af hver af de 25 bilmærker her.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S