Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Trods milliardinvesteringer: Microsoft halter fortsat meget langt efter Google

Bing har ikke formået at udfordre Googles markedsdominans som den foretrukne søgemaskine - trods store ændringer og inddragelsen af AI-værktøjer.

Selvom Microsoft har givet sin Bing-søgemaskine en ordentlig overhaling igennem det seneste års tid, hvor man har inddraget OpenAI’s ChatGPT-teknologi, så har selskabets ikke formået at få brugerne til at købe ind på søgemaskinen.

I oktober måned havde Bing 3,1 procent af søgemaskinemarkedet på verdensplan, hvilket gør det til den næstmest populære søgemaskine i verden.

Problemet for Bing er dog, at der er lang vej op til førstepladsen, som Google sidder på – og har gjort i mere end et årti.

Google har en markedsandel på 91,5 procent af markedet på verdensplan.

I Danmark er Bing en lille smule større. Her sidder den på 3,8 procent af markedet. Google er dog også endnu større i Danmark, hvor søge-mastodonten sidder på hele 93,9 procent af markedet.

Kan Bing overhovedet udfordre Google?

Det er ikke første gang, Microsoft har forsøgt at gøre Bing til en større spiller på markedet af søgemaskiner.

Eksempelvis er det kommet frem, at selskabet i 2016 tilbød Apple at gøre Bing til standard-søgemaskine på iPhones.

Det er kommet frem i en verserende retssag, hvor det amerikanske justitsministerium har lagt sag an mod Google, fordi man mener, at søgegiganten har forbrudt sig mod anti-trust-reglerne.

Retssagen kan meget vel vise sig at få store konsekvenser for søgemaskinemarkedet, hvor positionerne stort set har været fastlåst i det seneste årti.

Google bliver nemlig udfordret af de amerikanske myndigheder vedrørende de aftaler, de har indgået med blandt andet Apple og andre virksomheder, der cementerer deres plads som ukronet søgemaskine-konge.

Det kan på sigt vise sig, at Bing kan profitere af dette. Effekten kan dog lade vente på sig, da anti-trust-sager kan tage mange år.

Det eneste, der ser ud til måske at kunne udfordre Googles dominans, er, hvis AI-søgemaskiner formår at opnå en langt større popularitet, end det har været tilfældet indtil videre.

Og det er kun måske, for Google er allerede i fuld gang med at udvide sine egne AI-løsninger med Bard og Search Generative Experience, der på sigt kan supplere den mere traditionelle søgemaskine, som vi har kendt den.