Bog: Da Facebook skiftede ansigt

Facebook er udskældt for at høste data og dele misinformation, og reporter Jeff Horwitz afslører hvordan i ny bog om SoMe-giganten.

Artikel top billede

Pessimistiske Facebook-iagttagere udpeger det amerikanske valg i 2016 som platformens demokratiske syndefald, og her taler vi ikke om maskinstormere med en muggen boomer i ascendanten; de modløse brugere er tidligere ansatte hos Facebook.

En gruppe af disse såkaldte insiders har taget bladet fra munden over for Wall Street-journalist Jeff Horwitz.

Resultatet er ”Broken Code”. I sin bog rører Horwitz en cocktail af forbløffende statistikker, udsagn og anekdoter om Mark Zuckerbergs imperium.

Facebook var tænkt som en social delingstjeneste. Bagvedliggende brugerdata blev dog den egentlige guldkalv og selve Facebooks økonomiske raison d’être.

Realiteterne boblede op til overfladen i 2016, hvor præsidentkandidat Donald Trump og hans tilhængere satte nye standarder for misinformation.

Flere ansatte i Facebook indså, at algoritmer kunne trumfe etiske hensyn. For eksempel ved deling af informationer, som ikke altid var lige fine i kanten.

Facebook er siden blevet kritiseret for at understøtte hadtale og opildne til stofmisbrug og racisme. Nogle brugere med VIP-status får tilmed løsere tøjler i forhold til Facebooks offentlige regelsæt.

Navneskiftet i 2021 til Meta har ifølge Jeff Horwitz ikke ændret forretningsmodellen og den tekniske arkitektur bag.

Eksempler i Broken Code viser, at ledelseslaget endda er klar over problemet, men intet gør ved det.

Bogens påstand er, at udlugning blandt de mest hadske profiler koster for meget på bundlinjen i firmaets regnskab, og ikke kun fordi det kræver ressourcer at moderer effektivt.

Debat skaber nemlig også trafik og dermed mulighed for at høste endnu flere brugerdata og annoncedollars.

I stedet får ansatte hos Facebook besked på holde mund, hvis de da ikke får en fyreseddel. Nogle af dem, som nægtede at tie stille, tog konsekvensen og taler nu ud i Broken Code.

Titel: Broken Code: Inside Facebook and the Fight to Expose Its Harmful Secrets

Forfatter: Jeff Horwitz

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil