Lenovo: Opkøbt IBM-division skal barberes

Kinesiske Lenovo, der i sidste måned overtog IBM's trængte pc-division, forventer via nedskæring at skabe overskud på overtagelsen inden for et år. Nedskæringerne vil især finde sted på udviklingsområdet, men vil ikke føre til fyringer, mener Lenovo.

Den kinesiske pc-leverandør Leonovo forudser, at den nylige overtagelse af IBM's trængte pc-division vil bidrage positivt til regnskabet inden for et år.

Lenovo forudser, at det tidligere IBM-selskab på længere sigt vil medvirke til at løfte Lenovos indtjening. Gevinsten skal blandt andet hentes via en betydelig reduktion af omkostninger.

- Der er plads til flere nedskæringer, end vi havde forventet, siger Liu Chuanzhi, grundlægger af Legend Holdings, der står bag Lenovo.

Siden overtagelsen er Lenovos aktier ellers dykket cirka 15 procent på grund af mistillid til, at Lenovo vil være i stand til at tjene penge på overtagelsen, skriver Financial Times.

Vil skære på udvikling
Liu Chuanzhi fremhæver, at der blandt andet skal skæres ned på udgifterne til udvikling. Ifølge Liu Chuanzhi vil der ikke blive tale om fyringer.

Lenovo er Kinas største pc-leverandør og bød allerede i december på IBMs pc-division med henblik på at købe sig til et fodfæste uden for Kina.

Stigende konkurrence

På det kinesiske hjemmemarkedet møder Lenovo stigende konkurrence fra blandt andet Dell og Hewlett-Pachard, og virksomhederne har derfor rettet blikket mod andre markeder.

Med overtagelsen af IBMs pc-division er Lenovo i dag blandt verdens største producenter af computere.

I forbindelse med overtagelsen har Lenovo flyttet virksomhedens hovedkvarter fra Beijing til New York, og langt de fleste ansatte i det tidligere IBM-selskab er fortsat hos den kinesiske virksomhed.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil