Tre måneder efter tidsfristens udløb: Google og Meta har fortsat ikke ændret i deres omfattende cookie-brug i Danmark

Google og Meta har flere måneder efter deadline endnu ikke ændret i deres brug af cookies, som Digitaliseringsstyrelsen har vurderet ulovlig.

Artikel top billede

(Foto: Solen Feyissa/Unsplash)

Meta og Google har mere end tre måneder efter tidsfristens udløb endnu ikke ændret i deres brug af cookies i Danmark, som Digitaliseringsstyrelsen ellers har krævet.

Digitaliseringsstyrelsen gav i begyndelsen af slutningen af oktober i fjor Google samt Meta, der står bag Instagram og Facebook, en frist på fire uger til at få gjort deres cookie-brug i Danmark lovlig.

Det skulle altså være sket med udgangen af november i fjor. ligesom de her fik påbud om at redegøre for, hvordan præcist de havde efterkommet kravene fra styrelsen.

Men det er endnu ikke sket.

Det oplyser digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) i et kort svar til Folketingets digitaliseringsudvalg.

“Google og Meta har fortsat ikke efterlevet påbuddet,” meddeler ministeren.

Hun skriver, at det skyldes, at både Meta og Google vil have prøvet Digitaliseringsstyrelsens påbud for højere instanser.

“Begge valgt af få prøvet sagerne hos henholdsvis Teleklagenævnet og domstolene,” lyder det fra Marie Bjerre.

Ifølge styrelsen skal Facebook og Google bringe ‘cookieløsningerne i overenstemmelse med lovgivningen,” som det hedder.

Digitaliseringsstyrelsen gav i slutningen af oktober 2023 de to selskab kkonkret påbud om at ændre tre forhold i den måde, som de anvender cookies på.

Skal blande sig udenom

Google har undervejs i sagen henvist til, at Googles danske services egentlig hører hjemme i Irland, hvor Google har europæisk hovedkvarter.

Og Digitaliseringsstyrelsen ifølge selskabet ikke ret til at føre tilsyn med Google i Irland, da styrelsen ifølge Google ikke har såkaldt ‘territorial kompetence.’

Dette synspunkt har Digitaliseringsstyrelsen afvist - blandt andet med henvisning til, at Google i Danmark har 150 medarbejdere.

Digitaliseringsstyrelsen undersøgte i 2023 mere end 11.000 danske hjemmesider og konkluderede her, at danskerne risikerer at få høstet deres data, før de overhovedet kan nå at sige ja eller nej til cookies.

Skal beskytte slutbrugerne

Cookie-reglerne - som man nu håndhæver - har ifølge Digitaliseringsstyrelsen til ‘formål at beskytte slutbrugeren mod brug af cookies og lignende teknologier på hjemmesider, uden at slutbrugeren har givet et gyldigt samtykke hertil.’

Det skyldes, at Google og Facebook/Meta gennem cookies kan indsamle et hav af oplysninger om adfærd og lignende og dermed udarbejde ret detaljerede brugerprofiler, som kan udnyttes kommercielt.

Disse tre ting vil Digitaliseringsstyrelsen have ændret:

1) ‘Granuleret samtykke’

Brugerne skal have mulighed for at opdele deres samtykke efter de såkaldte ‘overordnede formål’ fremfor - som det er tilfældet i dag - at indhente samtykke til alt.

Digitaliseringsstyrelsen kalder det for ‘granuleret samtykke,’ hvor brugerne altså skal have mulighed for at fravælge og tilvælge bestemte dele, som de vil give samtykke til.

“Der må ikke indhentes ét samlet samtykke til flere forskellige overordnede formål. Samtykkeløsningen skal give slutbrugeren mulighed for at give et særskilt samtykke til hver enkelt overordnet formål,” lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

2) Tilbagetrækning af samtykke

Det skal gøres tydeligt for brugerne, at der er mulighed for at trække deres samtykke tilbage via en ‘direkte og tydeligt markeret adgang’ på både Google.dk og Facebook.dk.

I dag kræver det et dyk på tre klik ned i Googles indstillinger at komme frem til et sted, hvor samtykke kan fravælges.

“Adgangen til at brugeren kan tilbagetrække samtykket samt vejledning hertil skal derudover være vedvarende tilgængeligt ved en direkte og tydeligt markeret adgang på hjemmesiden,” lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

3) Oplysning om cookies

Man skal som bruger have adgang til oplysninger om alle de cookies, som Google og Facebook anvender.

Disse oplysninger skal være i et ‘klart, præcist og letforståeligt sprog,’ lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

I dag præsenterer Google alene sine oplysninger om, hvad de forskellige cookies anvendes til, på engelsk.

“I cookiepolitikken linkes der til en cookiedeklaration, som indeholder information om alle de anvendte cookies, dvs. til funktionelle, analytiske og marketingtingmæssige formål, på en række af Googles hjemmesider, herunder på hjemmesiden. Denne deklaration præsenteres alene på engelsk,” lyder det i Digitaliseringsstyrelsens gennemgang.

Når det gælder Facebook, præsenteres de danske brugere alene for en liste over de cookies, som brugerne typisk giver samtykke til.

Det formulerer Facebook som “de cookies, som vi normalt bruger, samt de almindeligste formål med disse cookies”.

Og det er i strid med reglerne, konkluderer Digitaliseringsstyrelsen.

“Styrelsen forstår dette således, at der [...] alene gives eksempler på de anvendte teknologier samt eksempler på deres mest gængse formål,’ hedder det.

Digitaliseringsstyrelsen forlanger her, at Facebook oplister en ‘udtømmende liste over de anvendte teknologer med detaljerede oplysninger om udbyder, formål og funktionsvarighed for hver enkelt anvendt cookie og lignende teknologi.’

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S