Efter massiv nedgang under corona har Lenovo igen gang i salget: ”Det bedste kvartal for os nogensinde i Danmark”

Interview: Efter fem kvartaler i streg med faldende salg, genvinder Lenovo noget af det tabte. Og de positive takter på globalt plan mærker Lenovo også i Danmark, siger selskabets Nordiske direktør.

Artikel top billede

Efter et år og tre måneder med faldende salg er Lenovo, verdens største producent af pc’er, tilbage på vækstsporet.

Det viser Lenovo-koncernens årsregnskab for 2023/24, som blev offentliggjort tidligt i morges. Her vokser omsætningen med ni procent og lander på 13,8 milliarder dollar i første kvartal 2024.

Det er andet kvartal i træk, at Lenovos salg vokser – efter faldende salg i de fem foregående kvartaler.

De positive takter på globalt plan mærker Lenovo også i Danmark.

”Første kvartal 2024 var det bedste kvartal for os nogensinde i Danmark og Norden målt på markedsandel,” siger Jens Henrik Thomsen, direktør for solutions og services i Lenovo i Norden.

”Så vi gør det rigtig godt i et marked, som også er begyndt at vækste igen,” fortsætter han.

Selvom kinesiske Lenovo i stigende grad satser på service- og softwareløsninger, er selskabet fortsat verdens største producent af pc’er – derfor gik det hårdt ud over Lenovo-forretningen, da coronapandemien ramte, verden lukkede ned, og virksomheder og institutioner købte langt mindre hardware end tidligere, da alle arbejdede hjemme.

Men pc-salget er nu begyndt at vende tilbage.

”Der har været et faldende marked, men vi ser, at pc-markedet er begyndt at vende igen,” fortæller Jens Henrik Thomsen.

Lenovos samlede omsætning for året er dog fortsat nede. Omsætningen for regnskabsåret 2023/2024 – der sluttede 31. marts – falder otte procent til 56,9 milliarder dollar.

I sidste måned sagde analysefirmaet IDC, at det globale pc-marked endelig er vendt tilbage til vækst i første kvartal i år efter næsten to års tilbagegang.

Pc-forsendelserne voksede med 1,5 procent i forhold til året før til 59,8 millioner i løbet af kvartalet, og Lenovo holdt fast i sin førsteplads med en markedsandel på 23 %, ifølge IDC.

Software redder manglende hardware-salg

Lenovo har trods faldende omsætning under coronapandemiens efterdønninger fortsat haft vækst i de dele af forretningen, som ikke relaterer sig til hardware.

”Vores styrke i Lenovo er, at vi for nogle år tilbage valgte en strategi, som ikke længere udelukkende er drevet af hardware,” fortæller Jens Henrik Thomsen.

Han nævner blandt andet Lenovos nye Cyber Resilience as a Service, hvor de leverer en managed service på toppen af Microsofts sikkerhedsplatform.

”Og så er der hele AI-området, som er eksploderet, hvor vi laver konsulentydelser og hjælper med at implementere det for kunderne. Vi har netop introduceret et AI center of excellence, ikke et lokalt center, men vi kan hive ressourcer derfra til også at supportere vores danske og nordiske virksomheder.”

Lenovos strategi om at stå på flere forretningsben end pc-salg alene tog for alvor fart i 2014, hvor selskabet købte både IBM’s infrastrukturforretning x86 samt mobilproducenten Motorola fra Google.

Omsætningen i serviceforretningen steg med 8,5 procent til 1,8 milliarder dollar i første kvartal 2024.

”Vi har formået at sælge løsninger og services, som er mere uafhængige af et hardware-salg. Og det er også en af vores strategier fremadrettet,” fortæller Jens Henrik Thomsen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job