Test: Her er bilen, som kun brillerer, når det er sol og sommer

Toyotas første elbil har det bedst med lyse aftener og varme himmelstrøg.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Der er fart over feltet, når det gælder elbiler. Priserne rutsjer op og ned, udviklingen foregår med rivende hast mens teknologi og ladeinfrastruktur modnes.

Et af de bedste beviser på elbilernes hastige udvikling er at følge med i hvad alene et facelift af en model kan give af væsentlige fordele.

Punkt-opdateringerne til biler som Polestar 2 og Tesla Model 3 og frem til topmodeller som Porsche Taycan og Audi Q8, viser at der på bare få år kan leveres over 100 kilometer ekstra rækkevidde, hurtigere opladning og flere kvalitetsopgraderinger.

Om den generelle trend holder, vil jeg afprøve med en af markedets sværeste fødsler indenfor elbiler: Toyotas første elbil, med det poetisk klingende navn BZ4X.

Fødselskomplikationer

Selvom Toyota er klodens førende bilproducent, målt på omsætning, har selskabet døjet med at levere på elbilfronten.

Det er indtil videre kun blevet til denne ene model (fraregnet nogle lånte fjer i form af den om-badgede el-varevogn ProAce) og hvad værre er, så er det ene forsøg blevet stærkt kritiseret for sin elektriske evner.

Toyota BZ4x fik sig en usædvanlig ublid medfart i motorpressen og blandt de første ejere da den udkom.

Her kunne læses om rystende beskrivelser af batterier, som nægtede at lade i vinterlig og rækkevidde der blev halveret i forhold til de officielle WLTP-mål på 504 kilometer.

Disse forhold blev nærmest bekræftet af Toyota selv, som i sin dokumentation skriver, at bilen helt kan nægte at oplade under de minus 20 grader, mens der maksimalt tillades, at der lynlades to gange dagligt med under 100 kW.

Alt dette skulle der være rettet op på i dagens testemne, som skulle være fejlrettet i årgang 2024 og frem.

Stor og magelig

BZ4X er en vaskeægte SUV i både størrelse og udtryk. Bilen strækker sig over 4,69 meters længde, 1,86 meters bredde og løfter sig til 1,65 meter i højden. Altså lidt længere og en anelse lavere end Toyotas populære RAV4 SUV.

BZ4X er samtidigt beklædt med store, brede og skarpt optrukne paneler, der indikerer at den ikke frygter grus og sne.

Testmodellen, BZ4X Prestige til 359.990 kroner, er dog alene forhjulstrukket, hvorfor man ikke skal regne med de store off-road egenskaber ud over det, de 21 centimeter frihøjde tillader.

Der må man skele til firhjulstrækkeren som koster 20.000 kroner ekstra og forkorter små 10 procent af rækkevidden. Eller se i retning af den næsten identiske søstermodel Solterra fra Subaru, som pt, er på udsalg til skarpe 319.900 kroner.

Indvendigt fortsætter det utilitaristiske indtryk, hvor materialerne virker solide, om end enten hårde og hule eller højglans-plast - det lever desværre ikke op til ’Prestige’ brandingen.

Men man sidder godt både foran og bagpå, mens der tilbydes rimeligt med bagageplads (452 liter) om end der ikke er fundet plads til nogen frunk eller, mere besynderligt, noget handskerum.

Oppe foran er der fundet plads til et stort flot 12,3 tommer infotainment-display, som kan tage imod trådløs Carplay og kablet Android Auto.

Selve lydanlægget spiller godt, uden dog at imponere.

Eksemplariske køreevner

Med 201 hestekræfter til disposition er BZ4X ikke nogen raket, men den har alle de kræfter der skal til, for at følge med eller find smuthuller i trafikken.

Selve bilen er sat op til det mere komfortable, uden dog at gøre nogen ombord søsyge med for blød affjedring.

Særligt sportsligt eller sjovt bliver det aldrig, men en undvigemanøvre kan sagtens udføres med selvsikkerhed.

BZ4X opfører sig eksemplarisk på længere ture, for Toyotas kørselsassistenter er dygtige til at holde banen, afstanden og ikke at gå i panik, hvis en sort Audi skulle overhale indenom og flette ind for næsen af ind.

Batteri-bøvl?

Ved nær optimale forhold, skyfrit og en 20-25 grader, som det danske sommervejr kan levere, lykkedes det endda at opnå 6,0 til 6,5 kilometer per kWh ved blandet by og motorvejskørsel (110 km/t).

Det rækker til omkring 400 kilometer på en fuld opladning.

De 504 WLTP-kilometer Toyota lover, kan man vist kun opnå ved landevejshastigheder med al komfort slået fra.

Det er nu alligevel et pænt resultat, som strider imod øvrige mediers langt mere pessimistiske målinger, hvor eksempelvis bilist-foreningen FDM alene kunne presse 340 kilometer ud af sidste års model i gunstigt sommervejr.

Jeg kunne dog verificere mine tal ved den tyske bruger-base spritmonitor.de, melder BZ4x-ejere om et forbrug på 5,1 kilometer per kWh i årsgennemsnit – hvilket er en bedre end hvad sammenlignelige modeller som Tesla Model Y og Skoda Enyaq leverer i samme database.

Jeg kan dog ikke styre vejret, og der kunne i sagens natur ikke testes, hvorvidt bilens elektriske evner smuldrer i vinterkulde.

En tidlig juni-morgen fik jeg dog afprøvet bilen ved halvkold start (10 grader) og begav mig ud i let klumpet morgentrafik med klimaanlægget sat til 25 grader.

Her lykkedes det at holde forbruget omkring 4,5 kilometer per kWh, mens kabinen blev svedende varm. Et noget mindre respektabelt resultat, men nok til at nære tillid til, at bilen bør kunne holde varmen og strømmen i vores koldere årstider.

Forbruget er dog kun en del af ligningen. Opladningsevnerne er mindst lige så afgørende på langfart. Og her synes BZ4X fortsat at døje med at presse elektronerne i batteriet.

I min lynladetest, med et lunt batteri og ved 14 grader udenfor, lykkedes det aldrig at komme i nærheden af de lovede 150 kW lade-effekt.

Det tog derfor 35 minutter at gå fra fire til 70 procent (hvor effekten kom under de 50 kW).

Det er ikke prangende, særligt fordi effekten havde det med at skyde op og ned der, hvor den ellers skulle lade hurtigst.

Det officielle tal fra Toyota lyder, at der skal kunne lades fra 10 til 80 på 30 minutter – vel at mærke ved 25 til 30 grader.

Udpræget sommerbil

Toyota BZ4X har under min uges bekendtskab vist sig at være bedre end sit ry, om end den på flere måder har vist, at den er mere temperaturfølsom end de fleste.

Hvad der virker som en velkørende og økonomisk sag over 20 plusgrader, bliver dog noget mindre imponerende når temperaturen falder bare lidt.

Står den alene på langture i sommerferien bliver næppe det store problem og man belønnes med en stor, solid og behagelig bil.

Hvis du omvendt ved, at du skal køre trekantkørsel mellem København, Stockholm og Oslo i vintermånederne, bør du til gengæld tøve.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

Udvikler

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Er du vores næste Android-ekspert?

Københavnsområdet

KMD A/S

Cloud-løsningsarkitekt

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S