Tavle-pc'en lever stille niche-liv i Danmark

Tavle-pc'er udgør blot en halv procent af de solgte bærbare pc'er i Danmark. De rene tavle-pc'er vil helt forsvinde, vurderer IDC. Pc-producenten Acer har skåret ned til blot to modeller, mens konkurrenten HP fortsat ser en plads i markedet for tavle-pc'en.

Blot 1.700 tavle-pc'er blev der solgt i Danmark i 2004 ifølge tal fra analysefirmaet IDC. Det svarer til blot en halv procent af det samlede marked for bærbare pc'er.

- Tavle-pc'er fungerer som et nicheprodukt. Det er særligt de modeller, der er en bærbar, hvor skærmen kan vendes, som sælger. Det er mere begrænset med dem, som blot er en skærm, forklarer analytiker Anders Elbak fra IDC Nordic.

Der findes to typer tavle-pc'er på markedet i dag. Den ene type er en ren tavle-pc uden tastatur, men i stedet med en trykfølsom skærm. Den anden er en almindelig bærbar pc med tastatur og en trykfølsom skærm, som kan roteres, så den bliver til en tavle-pc.

Kræver tilvænning

Med blot en halv procent af markedet for bærbare pc'er og fem procent af markedet for de ultra-bærbare pc'er, klarer tavle-pc'en sig umiddelbart dårligere i Danmark end i resten af verden.

På verdensplan udgør tavle-pc'en omkring to procent af markedet for bærbare pc'er. Det er dog langt fra de ambitioner, som Microsofts bestyrelsesformand Bill Gates havde for konceptet, da han første gang præsenterede det i 2001.

Anders Elbak peger på en række faktorer som er med til at hæmme populariteten af tavle-pc'en.

- Den kræver tilvænning. Det skulle være mere som at bruge papir og blyant, men det er en noget anden arbejdsproces end at arbejde ved en almindelig bærbar pc, forklarer han.

Savner dansk tekstgenkendelse

Derfor er der også kun få, som bruger en tavle-pc, som deres eneste pc. Samtidig er prisen på tavle-pc'en endnu forholdsvis høj på grund af den trykfølsomme skærm.

Endelig er der ikke kommet en dansk version af softwaren til tale- og skriftgenkendelse.

Anders Elbak og IDC vil dog ikke afskrive tavle-pc'en. IDC forventer, at den vil nå en markedsandel på omkring ti procent om fem år.

- De rene tavle-pc'er tror jeg dog ikke meget på, men dem med vendbar skærm skal nok kunne klare sig som nicheprodukt, siger Anders Elbak.

Hverken overrasket eller skuffet

Analytikernes opfattelse af tavle-pc'en deles hos den danske afdeling af pc-producenten Acer. Her melder produktchef Poul Bisgaard om, at tavle-pc'erne udgør en meget begrænset andel af salget.

- Vi har længe haft to serier, som vi nu har droslet ned til blot én, som omfatter to modeller, siger Poul Bisgaard.

De tilbageværende modeller er af typen, som også kan bruges som en almindelig bærbar pc, hvor skærmen kan vendes om.

Han er hverken overrasket eller skuffet over, at tavle-pc'erne udgør under en halv procent af de solgte enheder.

- Vores forventninger var nok lidt større, men ikke meget. Det er et nicheprodukt, og vi har aldrig betragtet det som andet, siger Poul Bisgaard.

Når ud til nye brugere

Hos konkurrenten HP ser produktchef Henrik Johanson mere lyst på tavle-pc'en. Heller ikke hos HP udgør de andet end en lille del af de solgte enheder, men til gengæld er det en interessant niche, mener Henrik Johanson.

- Tavle-pc'en kommer ud, hvor folk ellers ikke har kunnet bruge en pc. Eksempelvis salgsfolk, som kan være koblet direkte op til deres forretningssystem i virksomheden, hvor de før har brugt en notesblok og faxet alting hjem om aftenen fra hotelværelset, forklarer han.

Derudover bliver tavle-pc'en brugt i projekter i sundhedssektoren, på varelagre og HP er involveret i et projekt hos Københavns Energi, hvor de bruges af måleraflæserne.

Ikke brug for tekstgenkendelse

Henrik Johanson mener, at tavle-pc'erne skal sammenlignes med de ultra-bærbare pc'er, som også udgør en niche i forhold til det generelle marked for bærbare pc'er.

- Tavle-pc'en har så en ekstra funktion, som der findes et marked til, siger han.

Han mener også, at det mest er en mental begrænsning, at softwaren ikke findes på dansk.

- De fleste bruger den til at tage håndskrevne noter, som de bagefter kigger på. Det er de færreste, der faktisk bruger skriftgenkendelsen, siger Henrik Johanson.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job