Intel udvider garantien: Udskældte processorer får to års ekstra garanti

Intel tilbyder to års ekstra garanti til udvalgte processor-ejere - det bliver dog ikke alle Core i5, i7 eller Core i9 ejere, der vil blive dækket af den udvidede garanti.

Artikel top billede

(Foto: Intel PR)

Den amerikanske processor-specialist Intel giver nu sine kunder bedre muligheder for at få fikset eller udskiftet en eventuel problematisk processor.

Selskabets topmodeller i de to seneste generationer af Core-familien, 13. og 14. generations Core i5, Core i7 og Core i9 processorer, har igennem de seneste år døjet med svigt og udfald, når frekvenserne presses til det højeste – typisk under spil eller tunge regneopgaver.

I værste tilfælde betød udfaldene at processorerne blev slidt over tid, med risiko for stadigt flere og mere hyppige udfald.

Situationen får nu Intel til at udvide de garantier, der følger med den berørte processor-familie. På selskabet blog oplyses det nu, at garantien udvides fra de eksisterende tre år til fem år, lyder det på selskabets support-blog.

”Intel forpligter sig til at sikre at sine kunder som har oplevet eller aktuelt oplever manglende stabilitet på deres 13. og 14. generations desktop-processorer understøttes af en udskiftningsproces,” skriver selskabet.

Her specificerer Intel, hvilket processorer, der dækkes af den udvidede garantiordning. Ejere af disse modeller kan derfor forvente en udskiftning, hvis disse skulle berørt af problemet, som indtil videre er kendt:

  • Intel Core i5: 13600K, 13600KF, 14600K, 14600KF
  • Intel Core i7: 13700, 13700F, 13700K,13700KF, 13790F, 14700, 14700F, 14700K,14700KF, 14790F
  • Intel Core i9: 13900, 13900F, 13900K,13900KF, 13900KS, 14900, 14900F, 14900K,14900KF, 14900KS
Garantien dækker alene processorer købt i løssalg af ’Boxed’ eller ’Tray’ typen, mens Intel refererer til tredjeparter, hvis der er tale om samlede systemer med de berørte processorer ombord.

Kunder, der i forvejen har været igennem ufrugtbare reklamationsret- eller garantisager, opfordrer til at kontakte Intels kundeservice, for at finde en løsning.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S