Salesforce-CEO kalder kæmpe AI-sats for det "største gennembrud nogensinde" – men er det bare varm luft?

Salesforce Dreamforce, San Francisco: Er Salesforce ved at miste pusten? CEO og medstifter Marc Benioff forsøger at overbevise hele verden om det modsatte.

Artikel top billede

"Vi startede på nul for 25 år siden, og i år er vores markedsværdi på over 250 milliarder dollar," svarer Marc Benioff, da han bliver spurgt ind til den stillestående aktiekurs. (Foto: © 2024 by Jakub Mosur Photography / Maurice Ramirez)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs om Salesforces store AI-sats - og selskabets hovedmål lige nu.
824
4:15 min
"It’s the tallest building west of the Mississippi," siger taxachaufføren og peger op på den enorme Salesforce-bygning, der skyder op som den første skyskraber, man ser, når man nærmer sig San Francisco.

Som en magtdemonstration på, hvor stor Salesforce er blevet på sine blot 25 år, og hvor stor indflydelse CRM-giganten har, byggede CEO og medstifter af Salesforce, Marc Benioff, det 61-etagers høje Salesforce Tower i 2017.

Men fem år senere – i 2022 – blev 10 procent af de cirka 75.000 medarbejdere fyret, selskabet begyndte at udleje store dele af den bygning, de selv har skabt og ligger navn til – og i hele 2024 har Salesforce-aktien stort set ikke rykket sig.

Og ifølge en af verdens største venturekapitalfonde Andreessen Horowitz er jorden begyndt at ryste under Salesforce.

I blogindlægget "Death of a Salesforce" stiller kapitalfonden spørgsmålstegn ved, om Salesforce kan bevare sin førerposition i CRM-branchen, da AI vil omforme salgsprocesser så fundamentalt, at ingen etablerede virksomheder er sikret.

Og netop AI er – ikke overraskende – det store tema ved 2024-udgaven af Salesforces årlige konference, Dreamforce.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job