Efter EU-dom: Nu må Facebook ikke længere bruge dine persondata til målrettet reklame

Facebook svarer igen ved at sige, at deres brugere har adgang til en "bred vifte af indstillinger og værktøjer, der giver folk mulighed for at styre, hvordan vi bruger deres oplysninger". Det er dog ikke nok, slår EU-Domstolen fast.

Artikel top billede

Meta Platforms, moderselskabet bag Facebook, får nu besked på at stramme op på brugen af persondata til målrettet reklame efter en skelsættende afgørelse fra EU-Domstolen.

Fredag dømte domstolen nemlig til fordel for den østrigske privatlivsaktivist Max Schrems, som har udfordret Metas brug af personlige oplysninger indsamlet fra Facebook-brugere.

Sagen blev indledt, da Schrems klagede over at have været udsat for målrettet reklame baseret på Facebooks behandling af hans persondata.

Den østrigske domstol sendte sagen videre til EU-Domstolen i Luxembourg for afklaring, hvor det blev slået fast, at Facebook ikke uden videre kan bruge al den indsamlede persondata til reklameformål uden tidsbegrænsning og uden hensyn til, hvilken type data der er tale om.

Afgørelsen bygger på EU’s GDPR-regler, som blandt andet kræver dataminimering. Det vil sige, at virksomheder kun må indsamle og behandle persondata, der er nødvendige for et bestemt formål.

Schrems’ advokat, Katharina Raabe-Stuppnig, hilste afgørelsen velkommen og pointerede, at kun en lille del af Metas datagrundlag fremover vil kunne bruges til reklame, selv hvis brugerne giver samtykke.

Hun understregede også, at afgørelsen vil få betydning for alle online reklamevirksomheder, der ikke har stramme sletningsprocedurer på plads.

Schrems har flere gange ført sager mod Meta for brud på GDPR.

Meta har investeret fem milliarder euro i privatliv

Meta har svaret på afgørelsen ved at understrege, at virksomheden har investeret over fem milliarder euro i at integrere privatlivsbeskyttelse i deres produkter.

"Alle, der bruger Facebook, har adgang til en bred vifte af indstillinger og værktøjer, der giver folk mulighed for at styre, hvordan vi bruger deres oplysninger," udtaler en talsmand for Meta til nyhedsbureauet Reuters.

Desuden hævder Meta, at de ikke bruger sensitive data til personaliserede reklamer, og at brugerne har adgang til en række værktøjer til at styre, hvordan deres information bruges.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S