Efter EU-dom: Nu må Facebook ikke længere bruge dine persondata til målrettet reklame

Facebook svarer igen ved at sige, at deres brugere har adgang til en "bred vifte af indstillinger og værktøjer, der giver folk mulighed for at styre, hvordan vi bruger deres oplysninger". Det er dog ikke nok, slår EU-Domstolen fast.

Artikel top billede

Meta Platforms, moderselskabet bag Facebook, får nu besked på at stramme op på brugen af persondata til målrettet reklame efter en skelsættende afgørelse fra EU-Domstolen.

Fredag dømte domstolen nemlig til fordel for den østrigske privatlivsaktivist Max Schrems, som har udfordret Metas brug af personlige oplysninger indsamlet fra Facebook-brugere.

Sagen blev indledt, da Schrems klagede over at have været udsat for målrettet reklame baseret på Facebooks behandling af hans persondata.

Den østrigske domstol sendte sagen videre til EU-Domstolen i Luxembourg for afklaring, hvor det blev slået fast, at Facebook ikke uden videre kan bruge al den indsamlede persondata til reklameformål uden tidsbegrænsning og uden hensyn til, hvilken type data der er tale om.

Afgørelsen bygger på EU’s GDPR-regler, som blandt andet kræver dataminimering. Det vil sige, at virksomheder kun må indsamle og behandle persondata, der er nødvendige for et bestemt formål.

Schrems’ advokat, Katharina Raabe-Stuppnig, hilste afgørelsen velkommen og pointerede, at kun en lille del af Metas datagrundlag fremover vil kunne bruges til reklame, selv hvis brugerne giver samtykke.

Hun understregede også, at afgørelsen vil få betydning for alle online reklamevirksomheder, der ikke har stramme sletningsprocedurer på plads.

Schrems har flere gange ført sager mod Meta for brud på GDPR.

Meta har investeret fem milliarder euro i privatliv

Meta har svaret på afgørelsen ved at understrege, at virksomheden har investeret over fem milliarder euro i at integrere privatlivsbeskyttelse i deres produkter.

"Alle, der bruger Facebook, har adgang til en bred vifte af indstillinger og værktøjer, der giver folk mulighed for at styre, hvordan vi bruger deres oplysninger," udtaler en talsmand for Meta til nyhedsbureauet Reuters.

Desuden hævder Meta, at de ikke bruger sensitive data til personaliserede reklamer, og at brugerne har adgang til en række værktøjer til at styre, hvordan deres information bruges.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S