Danskerne er bange for selvkørende biler / Microsoft træner 250.000 svenskere i AI /Elbilsfirmaet Fiskers hovedkvarter efterladt i kaos: Ejendomsejer står tilbage med store regninger

Elbilsfirmaet Fiskers hovedkvarter efterladt i kaos: Ejendomsejer står tilbage med store regninger / Danskerne er bange for selvkørende biler / Microsoft træner 250.000 svenskere i AI / Ryanair undersøges for brud på GDPR

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen derude

Det er tirsdag, Thomas Møgelbjerg er igen bag tastaturet, og nu er der Morgenbriefing fra Computerworld.

God dag og god læselyst.

Danskerne er bange for selvkørende biler

Jeg var i San Francisco for to uger siden, hvor jeg for første gang prøvede en Waymo – byens førerløse "robot-taxier".

Vi kørte på de stærkt trafikerede veje i storbyens centrum, mens den førerløse bil navigerede trygt og sikkert rundt blandt bilister, cyklister og fodgængere, hvilket i den grad har gjort mig mere positivt stemt over for selvkørende biler.

Men jeg er ikke som de fleste.

I hvert fald ikke hvis man skal tro på en ny undersøgelse fra reservedelsleverandøren FTZ.

Undersøgelsen viser, at 80 procent af danskerne foretrækker, at en person styrer bilen fremfor AI. Kun 8 procent siger, at de ville have større tillid til AI som chauffør, og 12 procent har ingen præference.

"Selvom teknologien kan være et skridt i retning af smartere og mere sikre transportløsninger, er det klart, at tillid er en barriere, der skal overvindes. Hos FTZ følger vi denne udvikling tæt og fokuserer på at finde balancen mellem nye teknologier og det, værkstederne og bilejerne føler sig trygge ved," siger Michael Gadegaard, CEO hos FTZ.

Microsoft træner 250.000 svenskere i AI

Vi bliver i AI-sporet.

For Microsoft har sammen med 13 svenske AI-eksperter oprettet "AI-løftet", der blandt andet har til formål at øge 250.000 svenskeres AI-færdigheder i løbet af de næste tre år.

Opgraderingen af færdigheder vil ske gennem forskellige typer uddannelse, herunder grundlæggende AI-uddannelse, uddannelse i forbedring af AI-færdigheder, erhvervsrettet omskoling med fokus på AI og forberedende uddannelse til AI-relaterede job.

Initiativet er nu blevet konkretiseret, efter det første gang blev præsenteret i juni som en del af Microsofts enorme cloud- og AI-investering i Sverige på over 22 milliarder kroner.

Elbilsfirmaet Fiskers hovedkvarter efterladt i kaos: Ejendomsejer står tilbage med store regninger

Miseren om elbilsfirmaet Fisker, der er stiftet af danske Henrik Fisker, fortsætter.

Efter Fisker gik konkurs i august, er selskabets nu tidligere hovedkvarter i La Palma, Californien, blevet efterladt i "total uorden" med efterladte køretøjer, farligt affald og biludstyr.

Det skriver TechCrunch, der har talt med ejendomsselskabet Shamrock Properties, som ejer bygningen.

Shamrock Properties har nu indsendt en klage i forbindelse med Fiskers konkursbehandling, da de står tilbage med rengørings- og reparationsomkostninger på "titusindvis af dollar".

Fotos af kontoret, der er vedhæftet klagen, viser bilmodeller i fuld størrelse lavet i ler af Fiskers planlagte Ronin-superbil og Alaska-pickup, og et kontor fyldt med væltede skraldespande og affald.

Derudover hævder Shamrocks advokater, at folk er brudt ind på kontoret og har "forsøgt at slå sig ned, da lokalerne stod tomme og ikke var sikret."

Klagen kommer samtidig med, at Fisker arbejder på at få sin likvidationsplan bekræftet efter sin konkursansøgning.

Ryanair undersøges for brud på GDPR

Lavprisflyselskabet Ryanairs brug af ansigtsgenkendelse kan være i strid med EU's databeskyttelsesregler.

I hvert fald har Irlands databeskyttelsesmyndighed, DPC, netop indledt en undersøgelse af Ryanair vedrørende omfanget af flyselskabets brug af ansigtsgenkendelsesteknologi.

Det sker efter, at DPC har modtaget klager fra flere Ryanair-kunder, der er sure over den ekstra ansigtsverifikation, som kræves ved køb af biletter gennem fra visse tredjepartswebsteder.

På sin hjemmeside oplyser Ryanair, der har hovedkvarter i Irland, at verifikation via ansigtsgenkendelse er nødvendig for at overholde sikkerhedskravene.

Ryanairs kunder kan undgå ansigtsgenkendelse ved at være i lufthavnen mindst to timer før afgang eller ved at udfylde en formular og indsende et billede af deres pas eller nationale ID-kort på forhånd. Sidstnævnte kan ifølge flyselskabet tage op til syv dage.

Ifølge Ryanair selv er deres processer til håndtering af både biometriske og ikke-biometriske data i overensstemmelse med EU's generelle databeskyttelsesforordning (GDPR).

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S