De cirka 38.000 medlemmer af Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF) får efter sommerferien bedre muligheder for at klare kontakten med deres a-kasse elektronisk.
Med en større millioninvestering i et nyt it-system følger NNF en række af landets øvrige a-kasser, der med stigende succes tilbyder medlemmerne elektronisk selvbetjening via internettet.
- Det vil være en fordel for en stor del af vores medlemmer, at de hjemmefra selv kan udfylde dagpengekort og klare andre opgaver i forhold til deres a-kasse via internettet, siger hovedkasserer Niels Sørensen, NNF.
Han tilføjer, at systemet samtidig vil lette arbejdet for a-kassen. Erfaringer viser, at der bliver færre fejl, når medlemmerne kan følge en online-vejledning, mens de udfylder forskellige blanketter.
Ny it-løsning
Alene med hensyn til udbetaling af dagpenge er cirka 10.000 af NNF?s mange sæsonarbejdere i kontakt med a-kassen i løbet af et gennemsnitligt år.
Den kontakt kan fremover klares elektronisk, når NNF har implementeret den nye løsning, der udgør en del af en it-investering på et tocifret millionbeløb i et administrativt medlems- og a-kassesystem fra KMD-selskabet Organisator.
NNF er den 10. af landets a-kasser, der med Organisators løsning giver medlemmerne bedre muligheder for elektronisk selvbetjening.
Blandt de øvrige er A-kassen for Akademikere, Dansk Metal og Prosa.
- Det er 10 forbund med en meget forskellig sammensætning af medlemmer, men tilbagemeldingerne er alle steder meget positive, siger administrerende direktør Johnny Rasmussen, Organisator.
Han fremhæver, at de hidtidige erfaringer viser, at det i løbet af kort tid har været muligt for de forskellige forbund at få et sted mellem 20 og 60 procent af deres medlemmer til at bruge de nye muligheder for selvbetjening.