I denne uge vil Facebook have dig til at tage stilling til et afgørende spørgsmål - dit svar kan få store konsekvenser for selskabet

Europæiske brugere af Instagram og Facebook vil i de kommende dage blive bedt tage stilling til, hvilke typer annoncer, som de ønsker at blive mødt af i fremtiden.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Som bruger af Instagram og Facebook i Danmark og resten af Europa vil du i løbet af de næste dage blive bedt om at tage stilling til et spørgsmål om, hvilken type annoncer du i fremtiden ønsker at blive mødt af.

Her skal du ifølge Wall Street Journal tage stilling til, om du ønsker at se annoncer, der er skræddersyet til netop dig, eller om du ønsker mindre personaliserede annoncer.

Det valg, du som bruger træffer, kan få stor indflydelse på Metas indtjening, som i høj grad kommer fra selskabets evne til at levere ekstremt målrettede annoncer.

Kommer efter EU-pres

De nye annonce-muligheder er et led i EU’s forsøg på at regulere tech-giganter som Meta, og her ønsker unionen, at brugerne klart giver deres samtykke til, at deres persondata bliver brugt til både digitale annoncer og træning af kunstig intelligens.

I dag bliver de annoncer, du ser på Facebook og Instagram, blandt andet skræddersyet til dig på baggrund af data om din internetadfærd, der er indsamlet over en længere periode.

Men nu får du altså også mulighed for at vælge en mulighed, der blot tager udgangspunkt i den aktuelle browser-session.

Ifølge Wall Street Journal har Meta oplyst til EU, at selskabet forventer, at de nye annoncevalg-muligheder vil have en negativ indflydelse på selskabets indtjening. Europa står i dag for 23 procent af Metas indtjening.

Samtidig advarer Meta om, at ændringerne kan gå ud over små erhvervsdrivende, der nu får adgang til et ringere annonceprodukt.

“Hvis EU-reguleringer gør digital annoncering mindre effektiv, vil det gå ud over hele det europæiske erhvervsliv,” lyder det fra Meta.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S