I denne uge vil Facebook have dig til at tage stilling til et afgørende spørgsmål - dit svar kan få store konsekvenser for selskabet

Europæiske brugere af Instagram og Facebook vil i de kommende dage blive bedt tage stilling til, hvilke typer annoncer, som de ønsker at blive mødt af i fremtiden.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Som bruger af Instagram og Facebook i Danmark og resten af Europa vil du i løbet af de næste dage blive bedt om at tage stilling til et spørgsmål om, hvilken type annoncer du i fremtiden ønsker at blive mødt af.

Her skal du ifølge Wall Street Journal tage stilling til, om du ønsker at se annoncer, der er skræddersyet til netop dig, eller om du ønsker mindre personaliserede annoncer.

Det valg, du som bruger træffer, kan få stor indflydelse på Metas indtjening, som i høj grad kommer fra selskabets evne til at levere ekstremt målrettede annoncer.

Kommer efter EU-pres

De nye annonce-muligheder er et led i EU’s forsøg på at regulere tech-giganter som Meta, og her ønsker unionen, at brugerne klart giver deres samtykke til, at deres persondata bliver brugt til både digitale annoncer og træning af kunstig intelligens.

I dag bliver de annoncer, du ser på Facebook og Instagram, blandt andet skræddersyet til dig på baggrund af data om din internetadfærd, der er indsamlet over en længere periode.

Men nu får du altså også mulighed for at vælge en mulighed, der blot tager udgangspunkt i den aktuelle browser-session.

Ifølge Wall Street Journal har Meta oplyst til EU, at selskabet forventer, at de nye annoncevalg-muligheder vil have en negativ indflydelse på selskabets indtjening. Europa står i dag for 23 procent af Metas indtjening.

Samtidig advarer Meta om, at ændringerne kan gå ud over små erhvervsdrivende, der nu får adgang til et ringere annonceprodukt.

“Hvis EU-reguleringer gør digital annoncering mindre effektiv, vil det gå ud over hele det europæiske erhvervsliv,” lyder det fra Meta.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

Københavnsområdet

KMD A/S

BI Enterprise Architect

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job