I denne uge vil Facebook have dig til at tage stilling til et afgørende spørgsmål - dit svar kan få store konsekvenser for selskabet

Europæiske brugere af Instagram og Facebook vil i de kommende dage blive bedt tage stilling til, hvilke typer annoncer, som de ønsker at blive mødt af i fremtiden.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Som bruger af Instagram og Facebook i Danmark og resten af Europa vil du i løbet af de næste dage blive bedt om at tage stilling til et spørgsmål om, hvilken type annoncer du i fremtiden ønsker at blive mødt af.

Her skal du ifølge Wall Street Journal tage stilling til, om du ønsker at se annoncer, der er skræddersyet til netop dig, eller om du ønsker mindre personaliserede annoncer.

Det valg, du som bruger træffer, kan få stor indflydelse på Metas indtjening, som i høj grad kommer fra selskabets evne til at levere ekstremt målrettede annoncer.

Kommer efter EU-pres

De nye annonce-muligheder er et led i EU’s forsøg på at regulere tech-giganter som Meta, og her ønsker unionen, at brugerne klart giver deres samtykke til, at deres persondata bliver brugt til både digitale annoncer og træning af kunstig intelligens.

I dag bliver de annoncer, du ser på Facebook og Instagram, blandt andet skræddersyet til dig på baggrund af data om din internetadfærd, der er indsamlet over en længere periode.

Men nu får du altså også mulighed for at vælge en mulighed, der blot tager udgangspunkt i den aktuelle browser-session.

Ifølge Wall Street Journal har Meta oplyst til EU, at selskabet forventer, at de nye annoncevalg-muligheder vil have en negativ indflydelse på selskabets indtjening. Europa står i dag for 23 procent af Metas indtjening.

Samtidig advarer Meta om, at ændringerne kan gå ud over små erhvervsdrivende, der nu får adgang til et ringere annonceprodukt.

“Hvis EU-reguleringer gør digital annoncering mindre effektiv, vil det gå ud over hele det europæiske erhvervsliv,” lyder det fra Meta.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S