Sådan håndterer du det som leder, når din virksomhed bliver ramt af en skandale

Med ”Ledelse i skandalernes tid” sætter Johanne Grant fokus på, hvordan skandaler opstår, hvordan man som leder kan forebygge dem eller håndtere dem – og hvordan man kan komme tilbage efter en skandale.

Artikel top billede

Hvordan var det at være medarbejder og leder i Danske Bank, da hvidvaskskandalen fra Estland ramte alverdens forsider?

Det havde organisationspsykolog Johanne Grant en helt særlig mulighed for at undersøge, for hun havde på det tidspunkt sin daglige gang i banken som led af sin ph.d.-forskning.

Danske Banks ledelse og Johanne Grant var enige om, at de skulle være transparente om, hvor og hvad hun forskede i – og derfor har hun i sin nye bog ”Ledelse i skandalernes tid” haft mulighed for at trække på de oplevelser, interviews og samtaler, som hun opsamlede midt i bankens måske største skandale nogensinde.

Som forfatteren beskriver det, så er skandaler i organisationer typisk forbundet med tabuisering og skam.

Det er derfor underbelyst, hvordan skandaler påvirker mennesker, og hvordan vi kan håndtere dem.

Med sin nye bog går Johanne Grant dog ind i det mørke, der også kan opstå i ledelse: Når andre oplever os som usympatiske og umoralske, og når kritik, spot og hån klistrer til den organisation, vi er knyttet til.

Hun beskriver i bogen blandt andet, hvordan Danske Bank-skandalen ikke kun greb ind i ledernes og medarbejdernes professionelle liv, men også i deres private liv, deres selvopfattelse og deres følelsesliv, da den voldsomme proces fortsatte måned efter måned.

Med udgangspunkt i forskning, cases og historier fra Danske Bank – men også mange andre organisationer – giver Johanne Grant sine bud på, hvordan man som leder kan håndtere en skandale.

Det handler både om, hvad der leder til de organisatoriske skandaler – uanset om det handler om ting, der foregår internt i organisationen eller ude i verden. Men også, hvad man som leder kan gøre for at forebygge fremtidens skandaler.

Men hvad gør man, når man ikke har formået at forebygge skandalen?

Det har Johanne Grant også svar på og værktøjer til, så man som leder kan gøre sig klog på, hvordan man håndterer og kommer igennem en skandale.

Og efter skandalen har forladt mediernes forside, skal man som leder selvfølgelig lære af den og indgå i en genopbygningsproces, hvilket er Ledelse i skandalernes tid også bidrager med metoder og værktøjer til at håndtere.

Titel: Ledelse i skandalernes tid – forebyg, spot, håndter.

Forfatter: Johanne Grant.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Statens IT

    Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car