Test: Dette tv er meget mere end et fjernsyn - det er også brugskunst

Samsungs The Frame i nyeste form er et vildt flot tv at have hængende til at levere baggrundsbelyste billeder i ramme frem for stationære kunstværker. TV’et er i sig selv et lille kunststykke, der kan bruges til mange formål, men til film og serier vil jeg finde et andet.

Artikel top billede

Det er ikke en Monet, men Samsung The Frame tv, som netop kan vise kunst på væggen, du kan abonnere på – foruden at være et helt normalt tv. (Foto: / LIM TAE JOON)

Samsung har aldrig påstået, at The Frame-serien, der efterhånden har nogle år på bagen, er banebrydende tv-teknologi.

Dets formål er gennem mine hinkesten lige dele brugskunst og fjernsyn.

Det er fjernsyn, som også skal være smukt at se på, når det er slukket. Blandt andet ved at bijobbe som et digitalt kunstlærred, når du ikke ser fjernsyn.

Til forretning og fornøjelse

The Frame er i lige så høj grad tænkt til erhverv som privat.

Til en café som kombineret kunstværk, der også kan fungere som digital signage med reklamer og priser på produkter.

Eller til en virksomheds foyer, der godt vil have forskellig ”kunst” og info hængende i en pakke, der er mere farverig end traditionelle signage-skærme, der designmæssigt oftest er ret ordinære.

I den sammenhæng giver The Frame så meget mening og har reelt ingen konkurrenter.

Ét kabel tilslutter alt

Som tidligere med The Frame har man en ekstern boks, hvor alle tilslutninger – også 230 volt – tilsluttes.

Det er en ret genial løsning, der fjerner alt kabelrod, da du kun har ét – endda meget tyndt – kabel gående til tv’et.

Reelt er det samme løsning, man havde i de helt tidlige LCD-tv, men gik væk fra, da man kunne få plads til elektronikken i den flade kasse.

I mine øjne er denne gammeldags løsning langt mere hensigtsmæssig – især hvis du har flere tilslutninger fra forskellige enheder. Og til The Frame er det den eneste rigtige løsning, da det jo helst bare skal ligne en billedramme uden kabelrod.

Du sætter selv rammen

Tv’et er i sig selv ret fladt, og meningen er, at du selv køber den eller de rammer, du ønsker.

TV’et koster 9.999 kroner i 55” og fås også i størrelser ned til 43” og helt op til 85”. Løse rammer til 55” koster fra 799 kroner, og der findes mange varianter.

I praksis er der en lille slids bagpå tv’et, der er magnetisk. Så de fire sider, der udgør rammen, er lettere at samle end en reol fra Ikea.

Med metalrammen, vi fik leveret, står The Frame derfor flot og nydeligt på sin fod eller medfølgende beslag. Et beslag, der kan få det næsten helt plant med væggen.

Så den ”mekaniske” del af tv’et fungerer og det samme gælder, når du fyrer op under det.

Du kan naturligvis få det til at spille optimalt med en Android-smartphone, men også med den lille fjernbetjening fungerer smart-tv-delen godt.

På dette punkt er Samsung blevet blandt de bedste i klassen. Det er hurtigt og meget let at få alle enheder til at spille med tv’et. Selv et Apple TV fungerer pr. automatik med tv’ets fjernbetjening.

Du skal abonnere på de billeder/kunstværker, du vil bruge på tv’et – men kan også vælge at bruge dine egne billeder, hvis du ønsker det.

Der er tale om QLED-teknologi og naturligvis 4K-opløsning med HDR10+ og en skærmopdatering op til 100 Hz.

Perfekt i den rette kontekst

Når man vurderer et apparat af hvilken som helst type, skal det altid måles i kontekst.

Derfor – er målet en billedramme, du også kan bruge til at se lidt tv og News på i løbet af dagen, mener jeg, The Frame er lige i skabet.

Som et fuldblods tv til almindeligt brug vægter jeg det alt for let.

Billedmæssigt er der masser af energi. Nyhedsudsendelser har lys og power og står meget skarpt, og til dagligt tv-kigning er det godkendt.

Jeg kan leve med, at de lyse partier brænder lidt ud, og der ikke er helt samme detaljering i de mørke dele af billedet, som bedre tv formår at levere.

Så snart du ser film eller serier, bliver oplevelsen pludselig meget kunstig. Det ligner mere en dokumentar, hvor personer står mejslet ud i forgrunden af billedet frem for en film med den glød, den skal have.

Selvom du kan justere både manuelt og via automatiske billedindstillinger, forbliver dette fænomen det samme, desværre.

Lydmæssigt er vi til den lidt spinkle side, og det mener jeg er godt i dette tilfælde. Skal skærmen indgå som en billedramme med forskellige motiver, er dens lydbillede perfekt.

Lyden kommer nærmest diffus ud fra bag skærmen og fylder rummet med musik, uden at det virker generende eller voldsomt.

Stemmer står også fint og klart, mens surroundlyd ikke rigtigt fungerer og bliver meget upræcis.

Fedt men ikke for alle

The Frame har et hav af justeringsmuligheder, hvor du manuelt eller automatisk kan bede det optimere billedet til det, du ser. Men det afhjælper desværre ikke på førnævnte problem. Hverken billede- eller lydmæssigt.

Det leder mig hen til starten, for skal du bruge The Frame som billedramme på kontoret, eller skal det bruges i hjemmet som ekstra tv, hvor News eller andet kører i baggrunden, er det nærmest perfekt.

Den helt flade skærm, den eksterne boks-tilslutning og mulighed for at skifte rammer er ret genial.

Men til os, der binger serier og film på diverse streamingtjenester, er det ikke godt nok.

Målt som helt normalt tv vil jeg give The Frame en middelmådig karakter. Men det øvrige ”evner” og egenskaber er så unikke og gennemførte, at jeg trods alt ender på et 4-tal.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som sikkerhedsspecialist i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job