Nyt forsøg på samlet kamp mod spyware

Anti-spyware-leverandørerne kunne ikke blive enige om, hvordan spyware skulle bekæmpes. Efter det første kuldsejlede forsøg søsættes nu en bredere organisation, som skal sikre samarbejde i kampen mod de uønskede programmer.

It-sikkerhedsbranchen forsøger nu for anden gang at stable en fælles kamp mod spyware på benene. Den nye fællesorganisation Anti-Spyware Coalition, ASC, er netop blevet enig om en definition på, hvad spyware faktisk er.

I februar i år forliste et andet forsøg på samarbejde mod spyware, Consortium of Anti-Spyware Vendors (Coast), som efter halvandet år ikke kunne blive enige.

Det nye samarbejde spænder bredere end blot anti-spyware-firmaerne. ASC tæller it-giganter som HP, Microsoft og Computer Associates, samt sikkerhedsfirmaer som McAfee og Symantec.

Dertil kommer naturligvis de specialiserede leverandører af antispyware-software.

Desuden har en række forskningsinstitutioner og ikke-kommercielle interesseorganisationer sluttet sig til samarbejdet.

Snæver eller bred definition

Den første opgave, som ASC skal løse, er at finde en definition på spyware.

Der har været adskillige eksempler på firmaer, som typisk lever af at sælge gråzone-produkter inden for såkaldt adware, som har klaget, når sikkerhedsfirmaer har kategoriseret deres software som spyware.

Den slags stridigheder skal ASC også fastlægge procedurer for, hvordan de skal håndteres og løses.

Ifølge ASC's forslag til en definition på spyware, kan de uønskede programmer defineres på to måder.

Spyware er ifølge den snævre definition software, som bruges til at følge brugerens adfærd, uden brugeren er klar over det eller har givet sin tilladelse.

Men spyware kan også være en fællesbetegnelse som også inkluderer adware, opkaldsprogrammer, hackerværktøjer og andre potentielt uønskede programmer.

Spyware er ikke kun et problem for forbrugere. Også virksomheder melder om stigende problemer med spyware, som koster på bundlinjen, fordi it-afdelingen skal bruge tid på at fjerne det.

Relevant link

Anti-Spyware Coalition

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S