Antivirus-fejl koster Trend Micro 50 mio.

En softwarefejl, der slap gennem testen og fik tusindvis af Windows-pc'er til at gå i stå, har kostet den japanske antivirus-leverandør Trend Micro omkring 50 millioner kroner. Oveni den umiddelbare udgift til ekstra support kan selskabet endnu risikere at miste virksomhedskunder.

En softwarefejl har kostet den japanske antivirus-leverandør Trend Micro omkring 50 millioner kroner. Det erkender selskabet i sit seneste kvartalsregnskab.

Antivirusfirmaet udsendte i april en opdatering til selskabets antivirussoftware. Selskabet havde dog ikke fået gennemtestet koden, og det gav problemer for tusindvis af kunder.

Fejlen betød, at programmet sugede processorkraft til sig og gjorde kundernes systemer langsomme. En række kunder tilkaldte derfor pc-reparatører, fordi systemet ikke duede.

Trend Micro tilbød at dække en væsentlig del af kundernes regning med et tilskud på 465 kroner som kompensation.

Ekstra åbent i weekender

Antivirusfirmaet modtog over 370.000 kundehenvendelser i som følge af softwarefejlen. Allerede inden tilbuddet om dækning af teknikerbesøg og gratis support, havde episoden kostet Trend Micro 16,4 millioner kroner.

Selskabet oplyser, at episoden indtil videre ikke har fået nogen af virksomhedskunderne til at opgive Trend Micro.

Men selskabet er forberedt på, at det kan skyldes, at det ikke er let for en virksomhed at skifte antivirusleverandør fra den ene dag til den anden.

Derfor kan de fulde efterdønninger måske først kunne mærkes til næste år, advarer selskabet.

Udover dækning af reparationer er det først og fremmest den enorme udgift til ekstra support, som umiddelbart har kostet for Trend Micro. Selskabets kundecenter måtte holde ekstra åbent i weekender og på helligdage for at hjælpe de ramte kunder.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job