Satser OpenAI nu på hardware? Selskabet søger patent på hovedtelefoner, briller og robotter

OpenAI har sendt en såkaldt varemærkeansøgning afsted til patentmyndighed i USA. Og ansøgningen dækker en bred palette af AI-drevne produkter.

Artikel top billede

(Foto: Zac Wolff/Unsplash)

Fredag i sidste uge søgte OpenAI, selskabet bag ChatGPT, en række omfangsrige patenter i USA.

Det er der som sådan ikke noget sensationelt i – selskaber søger om patenter på alverdens ting – men der er alligevel noget spændende i netop OpenAI’s varemærkeansøgning.

Patentansøgningen afslører nemlig, hvilke produkter OpenAI, som Microsoft ejer 49 procent af, muligvis vil satse på i fremtiden – og disse produkter lader til at spænde bredt.

OpenAI har nemlig søgt patent inden for AI-drevet hardware såsom hovedtelefoner, briller, smartwatches, smykker og VR/AR-headsets designet til AI-assisteret interaktion, simulering og træning. Det skriver TechCrunch.

Men det stopper ikke her.

En af de mest opsigtsvækkende detaljer i varemærkeansøgningen er omtalen af såkaldte humanoide robotter.

OpenAI har for nylig ansat en række eksperter inden for robotteknologi, herunder Caitlin Kalinowski fra Metas AR-division. Ifølge stillingsopslag søger OpenAI at udvikle robotter, der kan anvende AI til at operere med menneskelignende intelligens i virkelige omgivelser.

Ansøgningen refererer også til specialudviklede AI-chips og løsninger, der udnytter kvantecomputere til at optimere AI-modeller.

Rygter har længe peget på, at OpenAI arbejder på egne AI-chips i samarbejde med Broadcom og TSMC, hvor en lancering kunne finde sted allerede i 2026.

OpenAI har tidligere bekræftet, at de samarbejder med den tidligere Apple-designer Jony Ive om et hardwareprojekt.

Samtidig har CEO i OpenAI, Sam Altman, udtalt, at selskabet ønsker at udvikle AI-drevet forbrugerelektronik i partnerskab med flere virksomheder. Dog understregede Altman, at det kan tage flere år, før en prototype er klar.

Bliver planerne til virkelighed?

Selvom OpenAI’s ansøgning antyder store ambitioner, er det langt fra sikkert, at alle de nævnte produkter bliver realiseret.

Virksomheder bruger ofte brede varemærkeansøgninger for at sikre sig rettigheder, også på områder de blot overvejer at udforske.

Om OpenAI rent faktisk bringer AI-briller, robotter eller kvantecomputere på markedet – og hvornår det eventuelt sker – er derfor stadig et åbent spørgsmål.

Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil