OpenAI arbejder på at bygge sit eget sociale medie

OpenAI vil tilsyneladende konkurrere med Elon Musk på endnu et område.

Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Tesla-bossen Elon Musk og OpenAI’s topchef, Sam Altman har et anstrengt forhold til hinanden, og der kører flere retssager frem og tilbage mellem OpenAI og Elon Musk.

Elon Musk ejer selskabet xAI, som er en konkurrent til OpenAI.

Nu ser det dog ud til, at de to tech-bosser kommer til at konkurrere på endnu et område, for OpenAI er nemlig i gang med at bygge sit eget sociale medie, som skal konkurrere med X, det tidligere Twitter, som er ejet af Elon Musk.

Det skriver The Verge på baggrund af kilder med indsigt i sagen.

Projektet er lige nu stadig i en meget tidlig fase, men blandt andet arbejdes der på en form for billedgenerering i ChatGPT, som indeholder et socialt feed.

Sam Altman har ifølge mediet bedt eksterne parter om feedback på projektet.

Det er lige nu uklart, om OpenAI planlægger at lancere netværket som en selvstændig app eller integrere det i ChatGPT.

Udover Elon Musk vil et socialt medie fra OpenAI også gøre selskabet til en konkurrent til Mark Zuckerbergs Meta.

Da Meta begyndte at lancere AI-produkter som konkurrence til OpenAI’s ChatGPT, skrev Sam Altman følgende på X:

"Ok fint, måske laver vi også en social app."

Nu ser det så ud til at ske.

Et socialt medie vil kunne give OpenAI flere muligheder for at træne selskabets AI-modeller på brugeres interaktioner på SoMe, ligesom Meta og X gør det.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S