Godmorgen, kære læsere
Den forunderlige verden, kaldet informationsteknologi, byder altid på nyt. Det er dens grundessens – dens formål.
Derfor har jeg brygget en skarp espresso sammen til din morgenstund – en blanding af nyheder fra det danske vækstlag, ransomware-kampagnen mod britiske supermarkeder til nyt fra det til tider skøre land på tværs af Atlanten.
Gode tips er som altid velkomne på frth@cw.dk
God læselyst
Kundedata fra britisk supermarked lænset: Aktien er faldet drastisk
Den britiske detailkæde Marks & Spencer oplyser, at navne, adresser, e-mails og telefonnumre på onlinekunder er blevet stjålet i et nyligt cyberangreb. Der er dog ifølge selskabet ikke tale om adgang til betalingsoplysninger eller konti. Kunder skal ændre adgangskode ved næste login, skriver det normalt velinformerede The Recorded Future News.
Angrebet blev første gang omtalt i april, og supermarkedskæden har siden kæmpet med driftsforstyrrelser. Onlinebutikken er stadig nede, og fysiske butikker melder om tomme hylder og beklagende skilte. Aktien er faldet 11 procent den seneste måned.
Angrebet på Marks & Spencer sker præcis samtidig med lignende hændelser hos detailkæderne Co-op og Harrods. Den nye, fremadstormende hackergruppe DragonForce har taget ansvaret for alle tre angreb, men de britiske myndigheder understreger, at der endnu ikke er bekræftet en sammenhæng mellem hændelserne.
Det britiske cybersikkerhedscenter NCSC samarbejder med de ramte virksomheder og efterforsker nu, om der er tale om en koordineret kampagne mod detailsektoren.
Spilproducenter har gyldent vindue efter udskydelse af GTA VI
Det varer ikke længe, før vi kan cruise rundt i den neonoplyste Vice City i den længe ventede udgivelse af GTA VI.
Men forleden blev det annonceret, at vi må væbne os med tålmodighed endnu et år, da spillet er udskudt til maj 2026. Det åbner åbenbart et yderst lukrativt vindue for konkurrerende spilproducenter, skriver Reuters.
Electronic Arts (EA) har allerede annonceret, at et nyt Battlefield vil udkomme inden udgangen af regnskabsåret 2026.
Ifølge branchekilder og analytikere ventes flere spiludmeldinger i de kommende måneder, hvor efteråret – fra september til december – er særligt lukrativt grundet højtider og julesalg. "Ingen vil udgive tæt på GTA VI – det ville skade salget," siger Obbe Vermeij, tidligere teknisk direktør hos Rockstar Games.
I fankredse var det ellers forventet, at Take-Two Interactives datterselskab Rockstar Games ville udgive det længe ventede GTA VI allerede i år, så vi kunne opleve det Miami-lignende område og oplandet i Florida – men vi må væbne os med endnu mere tålmodighed.
Nyt cyberfirma kaster sig ind i kamp om bestyrelsens opmærksomhed
Markedet for cybersikkerhed er tæt pakket – men med NIS2, russiske hackertrusler og skærpede lovkrav er der penge i at gøre komplekse sikkerhedsudfordringer forståelige for ledelserne.
Det nye konsulenthus Cyber Partners vil gøre cybersikkerhed til et ledelsesanliggende – ikke et teknisk mysterium. Med ny direktør Marius Sangild, der har rødder i Board Institute, som udklækker nye bestyrelsesmedlemmer, håber firmaet at skille sig ud i en branche præget af tunge aktører, skriver det nye selskab i en pressemeddelelse.
Men det er en svær branche at slå igennem i. Konkurrencen er hård, og kunderne overøses med budskaber om risiko og compliance. Til gengæld er potentialet stort: Med trusler fra blandt andet russiske aktører og ny regulering som NIS2-direktivet er cybersikkerhed rykket op i topledelsen – i hvert fald på papiret.
Hvis Cyber Partners formår at oversætte tekniske krav til konkret handling på bestyrelsesniveau, er der formentlig både efterspørgsel og god forretning at hente.
To it-giganter slår AI-pjalterne sammen
TCS og Salesforce vil hjælpe industrien med at udnytte AI – men hvor meget nyt bringer samarbejdet egentlig?
Det nye partnerskab mellem Tata Consultancy Services (TCS) og Salesforce lover at nedbryde datasiloer og omsætte data til forretningsværdi ved hjælp af AI og cloud-teknologi. De lancerer tre initiativer: målrettet salg, feltservice og kundeoplevelser, fremgår det af en såkaldt joint venture-pressemeddelelse.
Men trods store ambitioner er det uklart, hvor meget konkret nyt samarbejdet bringer til bordet. Mange industrivirksomheder kæmper med at operationalisere AI, og det kræver ofte mere end blot ny teknologi – eksempelvis organisatorisk forankring og datakvalitet.
Partnerskabet føjer sig til en voksende trend, hvor tech-giganter positionerer sig som AI-partnere for traditionelle industrier. Spørgsmålet er, om løfterne følges op af reel forandring i en sektor, hvor digital transformation sjældent sker fra den ene dag til den anden.