Salesforce ændrer priserne for sin største satsning: It-chefer er presset over omkostningerne

CIO’er har problemer med at kontrollere omkostningerne ved AI-bølgen, og det reagerer Salesforce nu på.

Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand)

CRM-giganten Salesforce har introduceret en ny prismodel til selskabets største satsning.

Selskabets platform Agentforce, som har fokus på AI-agenter, har fået en ny "fleksibel prisstruktur", som det hedder.

Den nye prissætning for Agentforce sker, fordi mange CIO’er ifølge Salesforce har problemer med at bevare overblikket over omkostningerne ved at implementere AI-værktøjer i organisationen. Samtidig bliver CIO’erne presset af ledelsen til at innovere med AI.

Ifølge Salesforces egne tal fra rapporten CIO AI Trends svarer 90 procent af it-direktørerne, at omkostningsstyring hæmmer deres evne til at skabe værdi med ny teknologi.

Derfor vil Salesforce indføre en prismodel, der passer til den måde AI fungerer på.

Tre modeller

Prisændringen skal ske med tre tiltag, som hver især skal få kunderne til at vælge Agentforce som motoren for deres rejse mod AI-agenter.

Disse vil blive forklaret nedenfor:

1. Nye Flex Credits
Salesforce introducerer Flex Credits, som er en form for AI-point, som kunden køber.

"Med Flex Credits betaler man kun for de konkrete handlinger, Agentforce udfører – uanset om det er at opdatere kundedata, automatisere komplekse arbejdsgange eller løse sager," fremgår det i udmeldingen fra Salesforce.

For hver handling koster det 20 Flex Credits, hvilket svarer til 0,1 dollar, hvilket er 66 øre.

Formålet med at lave særlige AI-credits som kunderne køber, er at sikre, at investeringen faktisk bruges på agentbaseret AI.

Flex Credits fås i pakker á 100.000 credits, som koster 500 dollar svarende til 3.314 kroner.

"Gennem Salesforce Digital Wallet kan kunder strategisk allokere deres AI-budget til brugsscenarier med højt afkast og optimere deres AI-indsats for maksimal effekt. Derudover får organisationer detaljeret indsigt i forbrugsmønstre, kreditforbrug, efterspørgselsprognoser og kan proaktivt styre deres kreditter i takt med, at nye agenter tages i brug og AI-implementeringen udvides," skriver Salesforce.

Flex Credits kan købes fra i dag for alle Agentforce-kunder.

Kunder med Enterprise Edition eller højere får 100.000 Flex Credits gratis gennem Salesforce Foundations.

2. Ny Flex Agreement
Salesforces andet hovedfokus er på den nye Flex Agreement, som skal gøre det lettere for organisationer at skifte frem og tilbage mellem budgetter til brugerlicenser til ansatte eller budgetter til AI-agenter afhængigt af virksomhedens prioriteter.

"Aftalen giver kunderne mulighed for at udnytte deres budgetter optimalt ved at omveksle brugerlicenser til Flex Credits – og omvendt – for at afprøve nye, værdiskabende brugsscenarier. Denne fleksibilitet gør det muligt løbende at tilpasse AI-investeringsstrategien og understøtter vækst og nye forretningsmuligheder, samtidig med at den samlede effektivitet øges," skriver Salesforce.

3. Nye Agentforce-brugerlicenser
Salesforces tredje initiativ er nye Agentforce-brugerlicenser og tilføjelser med inkluderet Agentforce-forbrug.

CRM-giganten kommer til at tilbyde en per bruger per måned-model (PUPM).

De nye brugerlicenser kommer til sommer.

Læs udmeldingen her.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S