En klassisk amerikansk diner fra 1950’erne dukker pludselig op på en tåget engelsk mark og dræber folk med sin nostalgiske lykke.
Det lyder som plottet til et særligt mærkeligt afsnit af den klassiske tv-serie X-Files eller Strengt fortroligt, som den jo hed på dansk. Og det er da også netop den, stemning sci-fi- og techno-thrilleren ”Prophet” rammer bedst.
I romanen fra amerikanske Helen Macdonald og engelske Sin Blaché bliver det mystiske stof Prophet brugt til at få menneskers lykkeligste minder til at materialisere sig fysisk,
Det kan være til at fremtrylle en amerikansk diner, familiens gamle hund, barndommens bamser eller en karrusel fra en glemt sommerdag.
Men i stedet for at give folk trøst og tryghed ryger de i koma eller dør af ren, ufortyndet nostalgi.
Hvorfor sker det?
Det er op til de to efterforskere Rubenstein og Rao at finde ud af, hvad Prophet er, og hvem eller hvad der har skabt det.
Den ene er en regelret amerikansk militærmand, mens den anden er en uregerlig britisk eks-agent med en helt særlig evne til at spotte det, når folk lyver. Og nåh ja, så har han hang til selvdestruktion.
Det umage makkerpar rejser fra engelske landskaber til hemmelige laboratorier i Colorado og i områder fyldt med muterede nostalgi-fænomener, mens stoffet Prophet bliver mere og mere uforudsigeligt.
Det hele ender som et vildt miks af thriller, action og sci-fi blandet med mystik og konspirationer.
Bogen begynder lidt langsomt, men speederen bliver hurtigt trykket i bund, og præmissen er så godt forløst, at man accepterer både dens absurditet, de særlige hovedpersoner og de mærkelige, morsomme og mindeværdige fænomener, der dukker op undervejs.
Prophet er ikke nødvendigvis stor litteratur, men det er intelligent underholdning. Og hvis man savner sit ugentlige stænk af paranoia og spekulativ sci-fi fra X-Files’ storhedstid, så er det ikke svært at lade sig rive med.