Selskabet bag Facebook og Instagram, Meta investerer 22,3 milliarder kroner i koncernen EssilorLuxottica, som er kendt for at stå bag en lang række kendte modebrands – heriblandt brillemærket Ray-Ban.
Det skriver Bloomberg.
Til gengæld for de mange milliarder fåpr Meta en ejerandel i brillekoncernen på tre procent
Formålet med investeringen fra Metas side er at sætte fart på udviklingen af AI-briller.
Meta og Ray-Ban har i forvejen samarbejdet om udviklingen af Metas AI-briller med Ray-Ban-design, men nu skal der mere fart på.
AI-briller skal bredes endnu mere ud i offentligheden, og de skal blive endnu bedre. Det er målet. Investeringen viser også Metas ambitioner om at være en større aktør på hardwaremarkedet.
Med den seneste Oakley-serie har Meta også annonceret AI-briller med fokus på sportsudøvere.
"Dette er vores første skridt ind i performance-kategorien. Der er mere i vente," sagde Metas chef for wearables, Alex Himel ved annonceringen.
Facebook-ejerens beslutning om at fokusere mere på briller kommer efter flere tech-giganter, inklusive Meta selv, har haft besvær med at sælge de større AR- og VR-headsets, som er kommet på markedet de senere år.
Ifølge Bloomberg overvejer Meta at øge ejerandelen i modekoncernen til fem procent i fremtiden.