Artikel top billede

(Foto: Mateusz Wysocki/Unsplash)

Facebook-ejeren Meta investerer milliarder i selskabet bag Ray-Ban: Vil sætte turbo på AI-briller

Meta køber en andel af selskabet bag Ray-Ban-brillerne samt en række andre modebrands. Formålet er at være forrest i feltet inden for brilleteknologi.

Selskabet bag Facebook og Instagram, Meta investerer 22,3 milliarder kroner i koncernen EssilorLuxottica, som er kendt for at stå bag en lang række kendte modebrands – heriblandt brillemærket Ray-Ban.

Det skriver Bloomberg.

Til gengæld for de mange milliarder fåpr Meta en ejerandel i brillekoncernen på tre procent

Formålet med investeringen fra Metas side er at sætte fart på udviklingen af AI-briller.

Meta og Ray-Ban har i forvejen samarbejdet om udviklingen af Metas AI-briller med Ray-Ban-design, men nu skal der mere fart på.

AI-briller skal bredes endnu mere ud i offentligheden, og de skal blive endnu bedre. Det er målet. Investeringen viser også Metas ambitioner om at være en større aktør på hardwaremarkedet.

Med den seneste Oakley-serie har Meta også annonceret AI-briller med fokus på sportsudøvere.

"Dette er vores første skridt ind i performance-kategorien. Der er mere i vente," sagde Metas chef for wearables, Alex Himel ved annonceringen.

Facebook-ejerens beslutning om at fokusere mere på briller kommer efter flere tech-giganter, inklusive Meta selv, har haft besvær med at sælge de større AR- og VR-headsets, som er kommet på markedet de senere år.

Ifølge Bloomberg overvejer Meta at øge ejerandelen i modekoncernen til fem procent i fremtiden.