Facebook-ejeren Meta investerer milliarder i selskabet bag Ray-Ban: Vil sætte turbo på AI-briller

Meta køber en andel af selskabet bag Ray-Ban-brillerne samt en række andre modebrands. Formålet er at være forrest i feltet inden for brilleteknologi.

Artikel top billede

(Foto: Mateusz Wysocki/Unsplash)

Selskabet bag Facebook og Instagram, Meta investerer 22,3 milliarder kroner i koncernen EssilorLuxottica, som er kendt for at stå bag en lang række kendte modebrands – heriblandt brillemærket Ray-Ban.

Det skriver Bloomberg.

Til gengæld for de mange milliarder fåpr Meta en ejerandel i brillekoncernen på tre procent

Formålet med investeringen fra Metas side er at sætte fart på udviklingen af AI-briller.

Meta og Ray-Ban har i forvejen samarbejdet om udviklingen af Metas AI-briller med Ray-Ban-design, men nu skal der mere fart på.

AI-briller skal bredes endnu mere ud i offentligheden, og de skal blive endnu bedre. Det er målet. Investeringen viser også Metas ambitioner om at være en større aktør på hardwaremarkedet.

Med den seneste Oakley-serie har Meta også annonceret AI-briller med fokus på sportsudøvere.

"Dette er vores første skridt ind i performance-kategorien. Der er mere i vente," sagde Metas chef for wearables, Alex Himel ved annonceringen.

Facebook-ejerens beslutning om at fokusere mere på briller kommer efter flere tech-giganter, inklusive Meta selv, har haft besvær med at sælge de større AR- og VR-headsets, som er kommet på markedet de senere år.

Ifølge Bloomberg overvejer Meta at øge ejerandelen i modekoncernen til fem procent i fremtiden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job