Artikel top billede

Martin Thorborg bruger ChatGPT som læge og til at få råd om sit ægteskab: 'Den kender mig bedst'

Selvom flere eksperter advarer om at fodre chatbots med personlige data, deler Martin Thorborg flittigt informationer om sin egen sundhed og personlige holdninger.

ChatGPT har fået en fast plads i Martin Thorborgs hverdag.

Den verdensomspændende chatbot er siden lanceringen i november 2022 blevet en større og større del af den kendte it-iværksætter og Dinero-CEO's privat- og arbejdsliv.

Martin Thorborg bruger den kunstige intelligens-tjeneste til alt fra ægteskabelige konflikter og sundhedsråd.

I et interview med Berlingske fortæller Thorborg, at han bruger ChatGPT dagligt, og at han gennem tiden har fodret den med personlige data om blandt andet sit blodtryk, søvn og de kosttilskud, han tager. Han har også delt oplysninger om sine tidligere bøger og de over 700 videoer, han har på sin YouTube-profil.

Det har skabt en tæt relation mellem Martin Thorborg og ChatGPT, som ifølge ham selv fungerer som både læge, psykolog og sparringspartner.

”Det er jo den person, øh … eller den tingest, der kender mig bedst. Jeg tror, at min kone ville sige det samme,” siger Martin Thorborg til Berlingske.

Den tilgang går stik imod anbefalingerne fra flere eksperter. Ifølge Datatilsynet og Forbrugerrådet Tænk risikerer man at dele følsomme oplysninger med techgiganter uden at have overblik over, hvem der får adgang til dataene.

Men Martin Thorborg afviser bekymringen, da han mener, at fordelene langt opvejer de potentielle risici – og personligt er der ikke noget, han ikke ville dele med ChatGPT.

De unge foretrækker ChatGPT frem for Google

Selvom Martin Thorborgs brug af ChatGPT kan virke en anelse voldsom, så er den ikke unik. Den afspejler en større tendens.

Ifølge en ny undersøgelse fra Adobe Express bruger 77 procent af de adspurgte ChatGPT til søgninger, og 24 procent har gjort AI-modellen til deres foretrukne søgeværktøj.

Især Generation Z – personer født fra midten af 1990’erne til starten af 2010’erne – foretrækker ChatGPT frem for Google. De bruger den til at få svar på hverdagsspørgsmål, kreativ inspiration og hurtige resuméer uden at skulle klikke sig gennem flere links.

Undersøgelsen viser også, at 36 procent af forbrugerne har opdaget nye produkter eller brands gennem AI, og at næsten halvdelen af marketingfolk allerede anvender ChatGPT i deres arbejde.

Udviklingen kan få mærkbar betydning for virksomheder, der i årevis har optimeret – og betalt – for at ligge i toppen af Googles søgeresultater.