OpenAI er i gang med at gentænke sin fremtid – og det er skidt nyt for Microsoft

Selskabet bag ChatGPT, OpenAI, er i fuld gang med at gentænke sin fremtid – og Microsofts rolle bliver mindre.

Artikel top billede

(Foto: Zac Wolff/Unsplash)

Det blev beskrevet som den måske klogeste måde at bruge en milliard dollar på nogensinde, da Microsoft i 2019 investerede én milliard dollar i OpenAI.

Med et trylleslag fik Microsoft adgang til OpenAI’s på det tidspunkt relativt ukendte sprogmodeller, der siden har taget verden med storm efter lanceringen af ChatGPT i slutningen af 2022, og det gav et enormt forspring foran konkurrenter som Google, der blot kunne se måbende til.

Investeringen gav Microsoft eksklusiv licens til OpenAI’s GPT-3, der er blevet brugt til at udvikle Microsofts Copilot. Samtidig blev Microsofts Azure eksklusiv cloud-leverandør for OpenAI.

Det var så stor en succes, at Microsoft i 2023 investerede yderligere 10 milliarder dollar i OpenAI.

Men siden er der sket en del i forholdet mellem OpenAI og Microsoft, og førstnævnte arbejder lige nu på højtryk for at frigøre sig fra sidstnævnte.

Som en del af den plan melder OpenAI nu, at man vil reducere den andel af omsætningen, der deles med kommercielle partnere som Microsoft.

I dag går cirka 20 procent af OpenAI’s omsætning til blandt andet Microsoft, hvor OpenAI til gengæld får adgang til cloud-infrastrukturer. Det tal vil OpenAI nedbringe til blot 8 procent frem mod 2030.

Det kan ifølge The Information give over 50 milliarder dollar – svarende til cirka 350 milliarder kroner – i ekstra indtægter, som OpenAI selv får lov at beholde.

OpenAI vil ikke være afhængig af Microsoft

Det er ikke den eneste ændring, der er i forholdet mellem OpenAI og Microsoft. Torsdag i sidste uge offentliggjorde de to selskaber en ny – endnu ikke bindende – aftale, der skal danne grundlag for "næste fase" af deres partnerskab.

Baggrunden er, at OpenAI ønsker at omdanne sig fra en nonprofit-organisation til en mere traditionel for-profit-virksomhed, der skal børsnoteres.

Den nuværende selskabsstruktur betyder, at OpenAI i sidste ende kontrolleres af en nonprofit-fond og bestyrelse.

Det var netop denne struktur, der i 2023 skabte global opmærksomhed, da OpenAI’s bestyrelse fyrede direktør og medstifter Sam Altman – en beslutning, der dog hurtigt blev omgjort.

I takt med at OpenAI vokser og forsøger at opnå større uafhængighed, har selskabet indgået flere nye partnerskaber – blandt andet med Google, SoftBank og nu også Oracle.

I sidste uge annoncerede OpenAI og Oracle en femårig aftale til en værdi af 30 milliarder dollar. Aftalen kom som en overraskelse for mange markedsanalytikere og sendte Oracles aktiekurs i vejret.

For OpenAI handler det om at sprede risikoen og undgå afhængighed af én enkelt leverandør. Samtidig giver samarbejdet med flere aktører mulighed for hurtigere skalering og adgang til nye teknologiske kapaciteter.

Microsoft går også egne veje

Også Microsoft er begyndt at tilpasse sig den nye virkelighed.

Selskabet har lanceret sine egne AI-modeller under navnet MAI, og topchefer i Microsoft har slået fast, at man fremover vil investere massivt i egne modeller. På et internt møde understregede AI-chef Mustafa Suleyman, at Microsoft skal kunne bygge modeller i verdensklasse selv – men samtidig være pragmatisk og bruge andre modeller, når det giver mening.

Forholdet mellem de to techgiganter har flere gange været præget af spændinger. Tidligere i år ønskede Microsoft ifølge Wall Street Journal at få kontrol over teknologien i startup-virksomheden Windsurf, som OpenAI forsøgte at opkøbe.

Handlen faldt dog fra hinanden, og Windsurf endte i stedet hos konkurrenter som Google.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S