Mark Zuckerberg og Meta har nu i flere år forsøgt at overbevise os alle om, at vi skal købe selskabets smartbriller.
Indtil videre med begrænset succes.
For selv om mange måske stadigvæk har svært ved at forestille sig denne type briller som en naturlig del af deres daglig, så ser det ikke ud til, at Facebook-stifteren giver op.
For onsdag lancerede selskabet de seneste udgaver af brillerne, der er udviklet i samarbejde med Ray-Ban og Oakley.
Til Metas årlige Connect-konference indtog en energisk og fistbumpende Mark Zuckerberg scenen iført brillerne, hvor især topmodellen, Ray-Ban Display, lader til at være et ualmindeligt imponerende stykke teknologi.
Indbygget skærm
Ray-Ban Display adskiller sig fra tidligere versioner af Metas-briller ved ikke blot at være udstyret med et kamera og stemmestyring, men ved også at have et indbygget display, som kan vise brugeren tekstbeskeder, AI-prompter, rutevejledninger og videoopkald.
Brugeren betjener displayet med hånd- og fingerbevægelser, men i modsætning til eksempelvis Apples Vision Pro-headset – som både er dyrere og langt mere klodset – kræver det, at du bærer et armbånd for at kunne styre funktionerne.
Metas Ray-Ban Display-briller bliver sat til salg i USA 30. september, hvor de kommer til at koste 799 dollar svarende til knap 5.000 kroner.
Ny brille til atleter
Ud over de mest avancerede Ray-Ban Display-briller lancerer Meta også et par solbriller i samarbejde med Oakley, der henvender sig til atleter, som ønsker at dokumentere deres løbe- og cykelture med billeder og videooptagelser eller tale med Metas AI-assistent undervejs.
Brillerne har fået navnet Oakley Vanguard og er udstyret med et 12 megapixel kamera med videostabilisering og et batteri, der tilbyder seks timers ”blandet brug.”
Der medfølger desuden et opladningsetui, som giver yderligere 36 timers batteritid.
I modsætning til mange andre lignende briller er kameraet på Oakley-modellen placeret umiddelbart over næsen, hvilket blandt andet skulle betyde, at eksempelvis skyggen fra en kasket ikke dækker kameralinsen.
I USA får Oakley-brillerne et prisskilt på 499 dollar og kan købes fra den 21. oktober.
Sidst men ikke mindst lancerede Meta også en ny generation af selskabets Ray-Ban-videobriller, der kommer til at koste 379 dollar.
De er udstyret med et 12 megapixel kamera og kan optage video i 3K-kvalitet.