Dansk GDPR-dom kan føre til store ændringer i vurderingen af økonomiske erstatninger: Virksomheder risikerer store bøder

Østre Landsret har netop tilkendt erstatning efter et databrud i en sag, der kan ændre praksis for erstatning efter GDPR.

Artikel top billede

(Foto: Katrin Bolovtsova/Pexels)

En ny dom fra Østre Landsret kan skabe rystelser i GDPR-landskabet.

"Ny dansk dom kan ændre praksis for erstatning efter GDPR," skriver Datatilsynet i en udmelding om dommen.

Sagen omhandler, at et ægtepar har sagsøgt Hillerød Kommune med det formål om godtgørelse og immateriel skade, da kommunen ved en aktindsigt har videregivet oplysninger om de to personer til den ene persons tidligere ægtefælde.

Det drejer sig blandt andet om oplysninger om, at den ene part lider af bipolar lidelse samt informationer om den ene parts ansøgning om økonomisk støtte til et efterskoleophold for sit barn.

Landsretten fandt, at udleveringen af helbredsoplysninger var en overtrædelse af GDPR’s artikel 9, og at dette havde påført en immateriel skade. Derfor får den forurettede 2.500 kroner i erstatning, men dette beløb er blot en lille del af sagens betydning.

Det er dog kun delingen af helbredsoplysninger og ikke de økonomiske forhold, der har kastet en afgørelse om økonomisk erstatning af sig.

Et nybrud

Dommen er blevet anket til Højesteret, hvor ægteparret vil forsøge at få erstatningen forøget og også prøve at få erstatning for delingen af økonomiske oplysninger, og hvis Højesteret ender med at give erstatning, som landsretten netop har besluttet, kan det betyde et nybrud inden for danske GDPR-erstatninger.

Det er nemlig i dag sådan, at krav om erstatning, hvor der ikke direkte har været et økonomisk tab for parten, skal vurderes ud fra erstatningsansvarsloven.

Retten har generelt krævet en 'kvalificeret skadevirkning', hvilket betyder, at en borger ikke kan få erstatning blot ved en krænkelse af GDPR, men at det kræver en mere alvorlig og mærkbar effekt på den forurettede. Men dette kan nu ændre sig, så det bliver langt lettere at få erstatning for GDPR-brud.

Der har nemlig tidligere været eksempler, hvor erstatning er blevet afvist.

"Et eksempel herpå er Østre Landsrets dom af 11. maj 2021, hvor 7 borgere søgte erstatning for en kommunes overtrædelse af databeskyttelsesforordningen. Retten afviste erstatning med den begrundelse, at bruddet – sammenholdt med arten og karakteren af oplysningerne – ikke havde medført en skade af en sådan karakter, at der kunne gives erstatning," skriver Datatilsynet.

Hvis afgørelsen stadfæstes eller måske endda ender med en større erstatning, vil det betyde, at der kommer præcedens for at uddele GDPR-erstatninger. Det betyder, at det får stor betydning for borgeres muligheder for at få disse erstatninger, og at mange virksomheder og organisationer vil være i større risiko for at skulle betale dem ved GDPR-brud.

Det er ikke de 2.500 kroner i denne sag, som er af stor betydning, men det kan betyde, at borgere kan gå sammen om større søgsmål eller, at der pludselig er mange GDPR-sager, hvor der skal betales erstatning efter forordningens artikel 82, som omhandler erstatningsansvar.

"Afgørelsen fra august kan, hvis den stadfæstes i Højesteret, blive et nybrud i dansk ret. Erstatningen på 2.500 kroner er et mindre beløb, men hvis tusindvis af borgere vælger at anlægge sag i forbindelse med samme brud – eksempelvis via gruppesøgsmål – kan konsekvenserne for virksomheder og myndigheder blive omfattende," skriver Datatilsynet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S