En række populære beskedtjenester advarer og opruster nu imod en stigende bølge af svindel, hvor cyberkriminelle bruger tjenesterne til at lænse brugernes penge, data og identitet.
Det drejer sig om Whatsapp, Messenger, Facebook og Instagram, hvor man har indført en række nye sikkerhedsforanstaltninger, der skal komme svindlen til livs.
På WhatsApp har man blandt andet introduceret en særlig advarselsfunktion, der aktiveres, hvis en bruger forsøger at dele sin skærm under et videoopkald med en ukendt kontakt.
Det skal forhindre, at svindlere kan få adgang til følsomme oplysninger som bankdata eller verifikationskoder under dække af at yde hjælp.
Samtidig lanceres en forsøgsordning på Messenger, hvor beskeder fra fremmede automatisk bliver scannet for potentielle svindelmønstre.
Opdager systemet noget mistænkeligt, får brugeren en notifikation samt konkrete forslag til, hvordan vedkommende bør reagere. Det kan være at blokere eller anmelde kontoen.
Desuden bliver det muligt at få analyseret tidligere beskeder ved hjælp af AI-baseret detektion, hvis man er i tvivl om en samtale har været reel eller ej.
Log ind med biometriske data
Meta styrker også sikkerheden omkring login-proceduren.
Biometrisk godkendelse, der blandt andet omfatter fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, bliver nu tilgængeligt som såkaldte passkeys på Facebook, Messenger og WhatsApp.
Denne metode skal enten erstatte eller supplere traditionelle adgangskoder og gør det sværere for cyberkriminelle at tilgå konti via phishing eller genbrugte passwords.
Meta oplyser, at brugerne også selv spiller en nøglerolle i at beskytte deres konti.
Derfor udvides en række funktioner, som allerede er tilgængelige på henholdsvis Facebook/Instagram og WhatsApp.
Via disse værktøjer kan brugere hurtigt tjekke deres sikkerhedsindstillinger og få anbefalinger som omfatter at ændre adgangskoder eller begrænse, hvem der kan se deres profilbillede eller føje dem til grupper.
Samtidig opfordres brugerne til at være ekstra opmærksom på uopfordrede beskeder og opkald og til kun at bruge officielle kundeservicekanaler.