Populære beskedtjenester advarer brugere mod svindel

En bølge af svindel på sociale medier får nu en række udbredte beskedtjenester til at advare brugerne og indføre nye sikkerhedstiltag.

Artikel top billede

(Foto: Julian / Unsplash)

En række populære beskedtjenester advarer og opruster nu imod en stigende bølge af svindel, hvor cyberkriminelle bruger tjenesterne til at lænse brugernes penge, data og identitet.

Det drejer sig om Whatsapp, Messenger, Facebook og Instagram, hvor man har indført en række nye sikkerhedsforanstaltninger, der skal komme svindlen til livs.

På WhatsApp har man blandt andet introduceret en særlig advarselsfunktion, der aktiveres, hvis en bruger forsøger at dele sin skærm under et videoopkald med en ukendt kontakt.

Det skal forhindre, at svindlere kan få adgang til følsomme oplysninger som bankdata eller verifikationskoder under dække af at yde hjælp.

Samtidig lanceres en forsøgsordning på Messenger, hvor beskeder fra fremmede automatisk bliver scannet for potentielle svindelmønstre.

Opdager systemet noget mistænkeligt, får brugeren en notifikation samt konkrete forslag til, hvordan vedkommende bør reagere. Det kan være at blokere eller anmelde kontoen.

Desuden bliver det muligt at få analyseret tidligere beskeder ved hjælp af AI-baseret detektion, hvis man er i tvivl om en samtale har været reel eller ej.

Log ind med biometriske data

Meta styrker også sikkerheden omkring login-proceduren.

Biometrisk godkendelse, der blandt andet omfatter fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, bliver nu tilgængeligt som såkaldte passkeys på Facebook, Messenger og WhatsApp.

Denne metode skal enten erstatte eller supplere traditionelle adgangskoder og gør det sværere for cyberkriminelle at tilgå konti via phishing eller genbrugte passwords.

Meta oplyser, at brugerne også selv spiller en nøglerolle i at beskytte deres konti.

Derfor udvides en række funktioner, som allerede er tilgængelige på henholdsvis Facebook/Instagram og WhatsApp.

Via disse værktøjer kan brugere hurtigt tjekke deres sikkerhedsindstillinger og få anbefalinger som omfatter at ændre adgangskoder eller begrænse, hvem der kan se deres profilbillede eller føje dem til grupper.

Samtidig opfordres brugerne til at være ekstra opmærksom på uopfordrede beskeder og opkald og til kun at bruge officielle kundeservicekanaler.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S